Možná byste se divili, kolik je v Česku globálně úspěšných firem. Jednou z nich je Presentigo, která posunula svět prezentací na úplně jiný level. Na otázky odpovídal Adam Mrštík, Business development manager.
Co stojí za vznikem firmy, která podala dva patenty v USA?
Řekl bych v první řadě mnoho let tvrdé práce a odříkání. Kdybychom věděli na začátku, jak složitá bude naše cesta, nevím, jestli bychom znovu našli odvahu, ale možná jo?. PRESENTIGO tak jak jej máme dnes, se rodilo samozřejmě postupně. Na úplně samém začátku byla myšlenka udělat aplikaci, která umožní vizuálně interaktivní prvky v PowerPoint prezentacích, proto jsme ji vyvinuli v herním enginu, což se do budoucna ukázalo jako naprosto klíčové. Následně při pobytu v Sillicon Valley jsme přidali analytickou a statistickou část produktu, což dodalo produktu komplexnost a přidalo benefity hlavně manažerům, kteří potřebují vědět, jestli a jak se prezentace používají. Dnes je to tedy komplexní salesový nástroj, který pomáhá obchodníkům u nás i ve světě více prodávat a zaujmout zákazníky.
Jak vás napadlo propojit herní engine se světem obchodních prezentací, které bývají mnohdy strohé a hravosti vzdálené?
První myšlenka byla dodat klasickým prezentacím šťávu. Navíc na poli prezentací v B2B nedošlo dlouhou řadu let k žádné významné inovaci. Čili chtěli jsme svět prezentací „gamifikovat“, udělat jej zábavnější, interaktivní a přitom pomoci obchodníkům lépe vysvětlit komplexnost produktů a služeb. Abychom toho docílili, museli jsme zvolit technologii, která má větší přesah, než klasické programovací nástroje a proto jsme zvolili UNITY, které se standardně používá na vývoj her. Díky tomu je dnešní feedback našich zákazníků takový, že když obchodníci spustí PRESENTIGO, hned mají pozornost zákazníka, protože ten vidí, že přišel s něčím novým, zajímavým a neokoukaným.
Jaké nové možnosti pro využití v prezentacích nabízí interaktivita a 3D prostředí?
Jak říká jeden z našich U.S. zákazníků, „Sky is the limit“. Možnosti jsou opravdu neomezené. Díky hernímu enginu můžeme vytvářet složité konfigurátory 3D modelů produktů, porkočilé infografiky a grafy, můžeme vytvářet komplexní 3D interaktivní scény, záleží opravdu na kreativitě a budgetu zákazníka. Dnes při vytváření prezentací pro naši platformu klademe také důraz na to, kdo je daný decision maker, jaké argumenty se používají, jaké jsou benefity, jaký je salesový scénář a až na základě této analýzy připravíme interaktivní obsah, který je přizpůsoben danému salesovému procesu.
Na kterém trhu se cítíte být více doma? V česku nebo jste zapustili kořínek i někde jinde?
Doma je doma?. Upřímně práce s tuzemskými zákazníky nás velmi baví. Je to zajímavé prostředí a často se nám stává, že když se projekt dobře pilotuje v Čechách, je velká šance ho tlačit dál do skupiny, v případě korporátních zákazníků. Dnes realizujeme celou řadu globálních projektů, která začali v Čechách. Na druhou stranu musíme se „tlačit ven“, aby se PRESENTIGO stalo globálně úspěšným projektem a to je vlastně naše ambice od začátku. Aktuálně pracujeme na tom, abyhcom připravili produkt pro rychlejší škálování, a aby nás adaptovali agentury v zahraničí.
Jak byste charakterizoval rozdíl mezi českých a americkým trhem?
Začal bych tím, co mají společné. Překvapilo nás to, že přestože U.S. trh je obecně dost přesycený, zákazníci velmi spontánně a pozitivně reagují na náš vytvořený interaktivní obsah. To jen potvrzuje to, že na poli B2B prezentací opravdu dlouho nebyla žádná inovace. Čili firmy u nás i v U.S. se chtějí v první řadě odlišit a pomoct obchodníkům se před zákazníky vytáhnout. Dále jsou tady společné benefity pro manažery, kteří rovněž chtějí vědět co se děje v terénu a díky cloudu chtějí rychlé delivery prezentací k obchodníkům a partnerům. To v čem jsou trhy jiné je pohled na pricing. U.S. zákazník daleko více přepočítává návratnost investice do sales toolu, na druhou stranu obchodní týmy jsou zpravidla několika násobně větší, což je zase pro nás velmi zajímavé z pohledu prodeje platformy a samozřejmě U.S. market je obrovský z pohledu potenciálu prodeje. Nic méně asi bych to shrnul tak, že každý má své plusy a mínusy.
Zajímají vás příběhy úspěšných českých firem?
Určitě a musím říct, že je opravdu neuvěřitelné na to, jak jsme malá země, kolik je v česku globálně úspěšných firem. Konec konců jsme země, která dala světu kostku cukru, robota, kontaktní čočky nebo klasifikaci krve?)), tak tady musí vznikat úspěšné podnikatelské projekty a nemusí se nutně jednat o ty v zásadě nejvíc top jako je LINET, LASVIT, AVG a AVAST, ale je zde i celá řada menších. Dále je u nás velké množství korporátních firem, které u nás mají vývoj např. GE Aviation, HoneyWell, Microsoft, IBM, Lufthansa což je taky velmi zajímavé.
Jak vy vnímáte úspěch a co je pro vás důležité?
Úspěch toho globálního významu na nás teprve čeká. Prozatím jsme nohama na zemi a radujeme se z každého dalšího zajímavého projektu, který vytváříme ?. České firmy občas podceňují význam své prezentace a budovní své značky a vizibility. Proč je pro úspěch a prosazení tak důležitá kvalitní a zajímavá prezentace? Já bych řekl, že nejenom české firmy, ale myslím si, že v dnešní rychlé době je kvalitní interaktivní prezentace, která vytrhne zákazníka z každodenní letargie naprostou nutností. Prostě pokud chcete focus zákazníka a vysvětlit mu vše tak aby to pochopil, což významně zkrátí sales cycle, musíte používat moderní prezentační nástroje. Osobně to už nevidím jinak, ale je to taky tím, že v tom žijeme každý den?.
Jaký druh klientů se na vás nejčastěji obrací?
Máme v zásadě dva typy klientů. Výrobní firmy a firmy, které poskytují služby. Pro každý typ máme trošku jiné benefity. U výrobních firem jsme nejsilnější. Umíme konvertovat jejich 3D modely z CADu, udělat na ně animace, a obchodníci nás následně používají v obchodu nebo veletrzích. V poslední době navíc pracujeme s virtuální realitou, kde stejné modely, které jsou již v prezentaci, umíme konvertovat do VR a to je neuvěřitelně zajímavé. Pro firmy z oblasti služeb jsme zajímaví, tím, že umíme dělat interaktivní grafy, infografiky a obchodníci mohou sbírat data na schůzce s klientem, ím pádem opadá následná administrativa s reportingem.
Máte firemní systém etických hodnot, které následujete? Jakési desatero?
Prozatím ne?, ale řídíme se obecnými etickými zásadami jako je přímé a transparentní jednání s klienty. Děláme software a prezentace s vysokou přidanou hodnotou a to si navíc vyžaduje nějakou úroveň jednání. Máme svoje mezery, víme o nich, ale pracujeme na tom?
Začátky bývají složité. Jaké byly ty vaše? Co bylo vaším hlavním motorem?
Začátky byly velmi složité, to je ale na déle?. Od začátku nás hnalo to, že máme šanci udělat globálně unikátní a jedinečné řešení. Navíc v čase se to potkalo s potřebou zákazníků a to nás nejvíce nabíjí. S každým dalším a dalším projektem jsme silnější, a získáváme další zajímavé know-how. Aktuálně je to velmi zajímavá cesta?
Co považujete ve start-upovém prostředí za nejdůležitější výzvu?
Pro nás je to uspět na globálním trhu. Tuzemský trh je moc fajn, ale čekají nás ještě větší výzvy.