Červnem v Klášteře minoritů Praha v samém centru hlavního města odstartovala výstava malířky Kláry Sedlo s názvem Tajemná zahrada z Voynichova rukopisu. Výstava potrvá do konce září letošního roku.
Jako mnoho lidí po celém světě fascinuje i českou malířku Kláru Sedlo záhadný rukopis datovaný do první poloviny 15. století, psaný neznámým písmem, a pravděpodobně i neznámým jazykem. V průběhu staletí prošel rukama mnohých majitelů, dnes jej uchovává Beineckeho knihovna Yaleovy univerzity ve Spojených státech. Své současné označení kodex získal podle amerického sběratele Wilfrida Voyniche, který jej získal z Itálie na počátku 20. století.
Za prvního prokazatelného vlastníka bývá ovšem označován v Praze žijící alchymista Georgius Barschius (česky Jiří Bareš, 1585–1662), a jedním z vlastníků manuskriptu měl být údajně i císař Rudolf II. O původu, vzniku, cestě a významu tajuplného díla existuje nespočet teorií, a na jeho rozluštění pracovali či pracují vědci i laici z celého světa. Právem je tak často označováno za nejzáhadnější knihu světa.
Jedna z prominentních teorií o vzniku Voynichova manuskriptu má za to, že rukopis napsal Angelo z Florencie, dvorní lékárník Karla IV. i jeho syna Václava IV. Právě díky spolupráci těchto významných mužů vznikla na pozemku o výměře zhruba jeden hektar v centru Prahy první botanická zahrada u nás. Zakládací listiny pravděpodobně podepsal císař Karel IV. právě v Klášteře minoritů Praha.
Kromě tajemného textu obsahuje kniha i další, neméně fascinující část, a to jsou všudypřítomné ilustrace. Akademická malířka Klára Sedlo si před šesti lety dala za cíl namalovat každou z téměř dvou set fantaskních rostlin vyobrazených v botanické sekci rukopisu. „Můj první impuls byl zobrazit rostliny tak, jak by mohly vypadat, kdyby skutečně existovaly,“ říká k tomu sama Klára Sedlo. „V rukopise najdeme totiž spíše jakési skici nebo nákresy. Vlastně rekonstruuji rostliny, které jsem nikdy neviděla na základě stovky let starých záznamů.“ Nejprve je malířka zobrazovala převážně v podobě barokních zátiší, v posledních dvou letech ale k tématu přistupuje volněji: „V poslední době se do obrazů dostává mnohem více i celková atmosféra rukopisu. Rostliny ožily ve světelných tělech, složily se do zátiší, a jeden obraz dokonce zpodobňuje alegorii samotné šifry.“
Výstava Voynichovy botaniky se letos již představila v Pražském domě v Bruselu v Belgii, v Galleria della Biblioteca Angelica v Římě v Itálii, aby svou dosavadní pouť završila v Klášteře minoritů v Praze. „Pro mě osobně je tato „obrazová tour“ jeden z nejvýznamnějších zážitků letošního roku,“ přiznává malířka Klára Sedlo. „Jedna z teorií mluví o tom, že rukopis z Itálie pochází. A v podstatě s jistotou víme, že rukopis putoval mezi Prahou a Itálií minimálně jednou. Mám obrovskou radost, že další zastávkou maleb je právě Staré Město, a konkrétně Klášter minoritů, který je nejspíš s rukopisem také úzce spojen. Sama bych to lépe nevymyslela. A kdo ví? Třeba se jednou dostaneme s Voynichovou zahradou i do Yaleu,“ usmívá se autorka.
Vstupné na výstavu můžete pořídit online, nebo přímo v infostánku kláštera.
Tajemná zahrada z Voynichova rukopisu
Výstava obrazů akademické malířky Kláry Sedlo
Klášter minoritů Praha, Malá Štupartská 635/6, Praha 1
9.6. – 30.9.2025, úterý až neděle: 10 – 17 h
Mediální partneři
AMAZING magazín, časopisy EPOCHA & HISTORY