S členem vedení a programovým manažerem firmy 5M Richardem Pavlicou jsme si povídali nejen o jejich čerstvém úspěchu na poli vesmírných technologií, ale také o dalších inovacích a vývoji novinek.
Povězte nám, čím se vaše firma zabývá dnes a jaké byly vaše začátky?
Vyrábíme kompozitní a sendvičové díly pro různá odvětví průmyslu. Zaměřujeme se na produkty, u kterých je výhodné použití lehkých a pevných materiálů. Na začátku v devadesátých letech byl prodej speciálních lepidel a pryskyřicí výrobcům ultralightů a sportovních potřeb, později se přidaly sendviče a kompozitové profily a dnes jsme kromě toho i dodavatelem interiérových prvků do velkých dopravních letadel jako je Aribus A350 nebo byl A380. Mezi naše významné klienty patří také například IVECO, Škoda Transportation, Bombardier, Siemens. Výrobky 5M najdete v autobusech, tramvajích i vlacích, ve sportovním náčiní i trolejových vedeních. Jsme dodavatelem pro letecký průmysl, výrobce dílů hromadných dopravních prostředků a také komponent pro vesmírné programy. Významně se např. podílíme na vývoji a výrobě solárních panelů pro další generaci evropských družic.
Hodně se mluví o vašich flexibilních solárních panelech. V čem jsou jedinečné?
Nový koncept flexibilního solárního panelu dovoluje zmenšit konstrukci satelitu a přináší tak úsporu v prostoru nosné rakety. Každý solární panel se musí složit, než jej vyšleme na oběžnou dráhu a často svou velikostí definuje velikost satelitu. Ve spolupráci s francouzskou společností Thales Alenia Space jsme vyvinuli mechanickou část solárních panelů tak, aby bylo možné panel smotat do ruličky, čímž je možné dosáhnout jeho menší rozměr ve složeném stavu, a i menší rozměr družice. Tím se uspoří místo v nosné raketě a je možné místo satelitu vynést na oběžnou dráhu 2 najednou a tím jejich cenu na oběžné dráze výrazně zlevnit. Tento mechanismus rozvinutí flexibilních solárních panelů je součástí již 5 geostacionárních družic a například dvou objednaných Intelsatem. Vývoj rozvíjení mechanismu flexibilních solárních panelů probíhá ve velmi úzké spolupráci s ostatními členy Brno Space Technology Group pracujeme v rámci ESA projektu NOVACOM II pod vedení Thales Alenia Space. Komerční uplatnění flexibilních solárních panelů je předpokladem k tomu, aby to byl jeden z komerčně nejúspěšnějších českých projektů ve vesmírných aplikacích. Mimo to je to i další krok k nezávislosti Evropy na amerických technologiích, neboť některé z nich Američané mimo USA nemusí dovolit používat.
Jak často vaše firma uvádí novinky na trh?
Každý rok přicházíme na trh nejméně se dvěma novými výrobky, nebo inovacemi, které vychází z vlastního vývoje, případně ze spolupráce s výzkumnými ústavy, nebo univerzitami. Pro vesmírný program jsme vyvinuli například jedinečný tubus o extrémní tuhosti se zachováním velmi nízké hmotnosti. Tento tubus byl součástí RTG teleskopu raketového experimentu NASA s potenciálem sledovat těžké prvky vzniklé při erupcích supernov. Také jsme vyrobili kryt radiačního štítu pro vesmírnou sondu JUICE, která by se 13. dubna tohoto roku měla vydat na svou dalekou cestu k Jupiteru.
Velkou událostí byla také prezentace platformy družice pro vesmírnou vědeckou misi PLATO. . .
Jde o nepokročilejší a nejnákladnější kosmický projekt svého druhu u nás. Pracovali jsme na výrobě servisního modulu teleskopu PLATO, který bude sloužit ke zkoumání takzvaných Exoplanet, což jsou planety vhodné k osídlení. Konstrukční práce provedla brněnská společnost firma S.A.B. Aerospace s.r.o. a většinu struktury tvoří sendvičové panely, které jsme vyrobili u nás. Dodali jsme celkem 31 unikátních panelů z uhlíkových vláken, kdy největší z nich dosahuje úctyhodného rozměru 2,8×3,1 metru. Součástí dodávky je také vývojová práce a kvalifikace potřebných materiálů a procesů, které jsou nedílnou součástí výroby pro vesmírné aplikace. Brněnská firma S.A.B. Aerospace s.r.o celé zařízení sestavila a předala hlavnímu dodavateli Evropské vesmírné agentury, firmě OHB Systém AG, která platformu osadí dalšími systémy a zkompletovanou dodá ESA.
Vraťme se, ale z vesmíru zpátky na zem. Vaše produkty se využívají při také při výrobě kolejových vozidel, autobusů i aut. . .
To zdaleka není všechno. Naše výrobky nalézají uplatnění i u trolejových vedení tramvajových a trolejbusových tratí, v elektrotechnickém a strojírenském průmyslu, nebo při výrobě sportovních potřeb. Najdete je téměř po celém světě jako součást větších celků. Například koše pro zavazadla a kanály klimatizace vyrobené z našich profilů pro autobusy IVECO (KAROSA) už vyrábíme od roku 2006. Bylo vyrobeno více než milion metrů a prostřednictvím autobusů jsou po celé Evropě.
Když se zaměříme na vývoj. Přicházíte sami s nějakými vizemi?
To spíše ne. Umíme velmi dobře pomoci lidem, kteří mají ideu a my jsme ti co umí najít cestu a technicky věc realizovat. I když osobně jsem si jednu svou vizi, která se týkala dopravy chtěl nechat patentovat. Jednalo se o koncept dopravních prostředků na krátkou vzdálenost, které fungují na delší vzdálenosti na podobném principu jako vlak. Autonomní dopravní prostředky velikosti kupé se automaticky umístí do vlaku a delší cesta probíhá po kolejích. Bohužel Evropský patentový úřad zjistil, že tento koncept si již nechal patentovat pan inženýr z Plzně. Zůstalo mi z té doby tedy jen pár vizualizací a story board.
Co vás osobně přivedlo k podnikání?
V době, kdy jsem ve Zlíně studoval obor plastikářská technologie a pracoval na doktorátu jsem byl přesvědčený, že zůstanu na akademické půdě s vizí, že moje cesta časem povede do zahraničí. Po dopsání dizertace jsem chtěl nastoupit, ale odradila mě nabídnutá výše platu, která byla srovnatelná s předchozím stipendiem. Bohužel bych se tím neuživil, a tak jsem měl tenkrát týden na to najít dobré zaměstnání. Naštěstí můj školitel spolupracoval s firmou 5M, kterou jsem díky tomu znal a dostal jsem tak nabídku nastoupit s možností stát se časem společníkem firmy. To se později opravdu podařilo, když jsem od jednoho z neaktivních společníků odkoupil část jeho podílu. Už na vysoké škole jsem vždy měl nějakou živnost, tak jsem se podnikání nebál, byť jsem si už tenkrát vyzkoušel, jaké to je o vše přijít. Musel jsem sice zastavit byt, který jsem si postavil a bylo to vše co jsem měl, ale tato investice se mi vyplatila.
Neměl jste strach z takového kroku?
Nejsem člověk, který by se vůbec nebál, ale myslím si, že člověk musí nést vždy nějaká rizika, pokud chce něčeho dosáhnout. Strach je dobrý rádce, ale špatný pán.
Co vám ještě pomáhá v podnikání pomáhají kromě odvahy?
Naučil jsem se poslouchat osud. Jít víc s vodou. Nebýt umíněný. Hledat kompromis, ale přesto se stále držet směru. Často se člověk ke svému cíli nakonec dostane, jen trochu jinou cestou, než původně plánoval. Ještě na škole mi pomohlo také to, když jsem se stal členem mensy. Nějak mě uklidnilo toto potvrzení vlastních schopnosti, přestal jsem o nich pochybovat.
Kromě toho, že jste úspěšný v podnikání se vám podařilo pokořit i několik čtyřtisícovek. . .
Sport mě vždycky bavil a hodně mi pomáhá. Přivedlo mne to i k extrémnímu lyžování a lezení bez jištění. Díky vážnému úrazu, který se mi stal jsem přehodnotil priority. Přestal jsem se tolik bát důsledků a přivedlo mě to i k lezení lehčích cest v horách bez jištění. Musíte pracovat se strachem, neřešíte nesmysly a soustředíte se jen na to podstatné.