Loading...

Vysoké úrokové sazby se začínají projevovat ve zpomalení dlouhodobých úvěrů

26.08.2022

Navzdory ekonomické situaci registry evidují historicky nejnižší počet lidí, kteří nesplácejí své úvěry

  • Objem dluhu obyvatel ke konci druhého čtvrtletí dosáhl 3,14 bilionu korun
  • Zadlužení obyvatel meziročně vzrostlo o 365,5 miliardy korun, tedy o více než 13 %
  • Rostoucí sazby hypotečních úvěrů ovlivňují dlouhodobý dluh, který vykázal nejmenší mezičtvrtletní růst za poslední rok a půl (nárůst o 51,5 miliardy korun)
  • U krátkodobých úvěrů naopak sledujeme oživení, kdy ve druhém čtvrtletí 2022 celkový krátkodobý dluh narostl mezičtvrtletně o 13,8 miliardy, což je více než dvojnásobek přírůstku za celý rok 2021
  • Navzdory nejisté ekonomické situaci Češi své úvěry spolehlivě splácejí: objem nespláceného dluhu se meziročně snížil o 1,6 miliardy (-5,5 %) na 27,4 miliardy korun.
  • Počet lidí, kteří nesplácejí úvěry na bydlení, se meziročně snížil o 1 759 (-14,6 %) na 10 318
  • Počet lidí, kteří nesplácejí úvěry na spotřebu, se meziročně snížil o 7 354 (-4,1 %) na 172 761

Praha, 25. srpna 2022 – Celkové zadlužení obyvatelstva dosáhlo podle statistik Bankovního a Nebankovního registru klientských informací na konci druhého čtvrtletí tohoto roku objemu 3,14 bilionu korun a meziročně narostlo o 365,5 miliard. Objem dlouhodobého dluhu dosáhl 2,61 bilionu korun a jeho růst výrazně zpomalil – meziročně se dlouhodobý dluh zvýšil o 332,3 miliard korun, ve srovnání s prvním čtvrtletím 2022 je to jen o 51,5 miliardy korun více, což je nejmenší čtvrtletní přírůstek za poslední rok a půl. Projevil se tak vliv rostoucích úrokových sazeb u hypotečních úvěrů, které oslabily zájem lidí o tyto úvěry.

Celkový objem krátkodobého dluhu ke konci druhého čtvrtletí činil 526,2 miliardy korun, přičemž meziročně narostl o 33,2 miliardy (+6,7 %). Před pandemií covidu-19 docházelo k postupnému slábnutí poptávky po krátkodobých úvěrech na spotřebu. Přibližně od poloviny loňského roku nicméně dochází k postupnému oživování poptávky po tomto typu úvěrů.

„Úvěrový trh prochází v letošním roce proměnou oproti předchozímu období. Na jednu stranu ho ovlivňují rostoucí sazby hypoték a omezení jejich dostupnosti, naopak ty krátkodobé prožívají určitý restart,“ uvádí Jiří Rajl, výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací (NRKI). „Objem nových dlouhodobých úvěrů se ve druhém čtvrtletí meziročně snížil o téměř polovinu, přitom musíme brát v úvahu to, že řada z těchto úvěrů byla ještě sjednána za dříve dohodnutých podmínek, a tedy s lepšími sazbami, než jsou aktuálně nabízeny. Ve druhém pololetí tohoto roku proto očekáváme další snížení zájmu o dlouhodobé úvěry na bydlení,“ dodává Jiří Rajl.

I přes snižující se zájem o nové dlouhodobé úvěry stále roste celkové zadlužení domácností těmito úvěry. Je to způsobeno tím, že lidé si půjčují stále vyšší částky hypotečních úvěrů. U krátkodobých úvěrů dochází také ke zvyšování průměrné částky tohoto dluhu na klienta. Velká část krátkodobých úvěrů je využívána na pořízení nových a ojetých automobilů, jejichž cena se po pandemii covidu-19 z důvodu jejich nedostatku zvyšuje.

Registry evidují historicky nejnižší počet lidí, kteří nesplácejí své úvěry

Pozitivní zprávou je, že lidí, kteří nesplácí své závazky, je rok od roku méně. Meziročně se celkový objem ohroženého dluhu snížil o 5,5 % na 27,4 miliardy korun.

Klientů, kteří nespláceli řádně svůj dlouhodobý dluh, bylo ke konci druhého čtvrtletí celkem 10 318, což je o 14,6 % méně než ke stejnému období loňského roku. Objem ohroženého dlouhodobého dluhu meziročně klesl o 20,2 % na 5,3 miliardy korun. V případě krátkodobých úvěrů se počet klientů, kteří nebyli schopni tyto úvěry splácet, snížil na 172 761 osob, tedy o 4,1 % a objem klesl o 1,2 % na 22,2 miliardy korun. Zatímco své dlouhodobé závazky nesplácelo pouze 0,9 % dlužníků, v případě krátkodobých úvěrů to bylo přibližně 7,6 %.

„Nízký počet klientů s ohroženým dluhem poukazuje na to, že se lidé v očekávání složitého vývoje ekonomiky snaží mít své dluhy splacené a chovají se zodpovědně. Navíc tuzemský bankovní sektor je ve velmi dobré kondici a principy bezpečného úvěrování spolu se zodpovědným prověřováním žadatelů pomocí úvěrových registrů se nyní zúročují,“ doplňuje Lenka Novotná, výkonná ředitelka Bankovního registru klientských informací (BRKI). Zároveň ale upozornila na fakt, že stále více lidí dnes žádá o dlouhodobý i krátkodobý úvěr současně, což lze potenciálně vyhodnotit jako rizikové chování.

Nejvíce zadluženou skupinou s dlouhodobými závazky jsou lidé ve věku 35–44 let, kteří se na celkovém dluhu podílejí 42,5 %. Rizikem nesplácení jsou v případě dlouhodobého dluhu nejvíce ohroženi lidé ve věkové skupině 55+, kteří nesplácejí 0,8 % svých dluhů, což je napříč věkovými skupinami nejvíce. Zároveň v této věkové skupině své dlouhodobé dluhy řádně nesplácí 1,5 % dlužníků, to je opět nejvíce ze všech věkových skupin.

Co se krátkodobých závazků týče, jsou nejzadluženější lidé ve věku 45–54 let (na celkovém dluhu se podílejí 29,3 %). Rizikem nesplácení úvěrů na spotřebu jsou ohroženy hlavně mladší věkové skupiny. Ve věkové skupině 25-29 let není spláceno 5,9 % objemu celkového krátkodobého dluhu, což je nejvíce ze všech skupin. Největší podíl nesplácejících klientů (celkem 12,7 %) se pak nachází ve věkové skupině 15-24 let.

 

Barometr úvěrového trhu k 30. 6. 2022

 

     

Pro více informací: 
Profil společnosti CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a. s.
Společnost CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a. s., provozuje Bankovní registr klientských informací. Jejími akcionáři je pět zakladatelských bank (Česká spořitelna, a. s., Československá obchodní banka, a. s., MONETA Money Bank, a. s., UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. a Komerční banka, a.s.). Jeho prostřednictvím si české banky vyměňují informace o bonitě a důvěryhodnosti svých klientů. CBCB byla založena 13. září 2000. Další informace na www.cbcb.cz.

Profil sdružení CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o.
Zájmové sdružení právnických osob CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o. bylo založeno v roce 2004 za účelem zajištění a zprostředkování vzájemného informování věřitelských subjektů (leasingových a úvěrových společností) o údajích vypovídajících o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce jejich klientů – fyzických a právnických osob. CNCB shromažďuje od věřitelských subjektů údaje o jejich klientech, zajišťuje jejich zpracování a provozuje tak Nebankovní registr klientských informací (NRKI). Další informace na www.cncb.cz.

Profil společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, a. s.
Společnost CRIF – Czech Credit Bureau, a. s. je součástí celosvětové skupiny CRIF. Je organizátorem největších českých úvěrových registrů, Bankovního registru klientských informací a Nebankovního registru klientských informací a zajišťuje jim technický servis.  Zároveň je provozovatelem portálu kolikmam.cz, který umožňuje pečovat o finanční závazky spotřebitelů, jednoduše on-line.
CRIF provozuje Registr platebních informací – REPI, sloužící pro sdílení platebních informací mezi členy registru. 
Komplexní data o profesní historii finančních poradců jsou sdílena prostřednictvím Registru finančních poradců ELIXIR, který CRIF také provozuje. 
CRIF Transformation Services nabízí řešení a hodnotící modely pro vyhodnocování a řízení kreditního rizika. Vyvíjí rovněž modely na míru finančním i nefinančním společnostem. 
Platforma CRIF. Digital urychluje digitální transformaci ve společnostech napříč všemi sektory. Klientům nabízí na míru napojení transakčních dat, on-boarding uživatelů a další digitální služby v kombinaci s řízením kreditních rizik. 
Společnost CRIF svým klientům poskytuje také aplikaci Cribis, která obsahuje informace o více než 10 milionech podnikatelských subjektů a fyzických osobách z České a Slovenské republiky, čerpající z více než 43 informačních zdrojů.
Nově CRIF provozuje globální dotazníkovou bezplatnou platformu Synesgy, která shromažďuje, spravuje a sdílí ESG data a informace o firmách.
Další informace na www.crif.cz.

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020