Loading...

Ve vinařství je nejdůležitější osobní přístup a pokora k přírodě

11.06.2021

Ve vinařství Maláník-Osička s láskou k řemeslu a pokorou k přírodě pracuje celá rodina. Z vlastních hroznů tu každoročně vyrobí 40 000 lahví vína. Vladimír Osička, který se svým švagrem a dalšími členy rodiny vede vinařství, nám prozradil kolik práce a péče stojí za každou poctivou lahví vína.

Vaše vinařství má na jižní Moravě v Mikulčicích tradici již od 60 let minulého století. Povězte mi, jaké byly začátky a jak se daří firmě dnes?
Vinařský příběh začala psát už rodina Malaníkova a jejich vinohrad, ale za novodobou historií vinařství stojí Štěpán Malaník, který po absolvování zemědělské mistrovské školy – obor vinařství a ovocnářství v roce 1960 měl jasno v tom, že se vinařství chce věnovat. Stalo se jeho láskou i koníčkem. Po ukončení vojenské služby se rozhodl ve studiu pokračovat, nastoupil na zemědělskou technickou školu vinařskou a po jejím absolvování měl v plánu se ještě v oboru dále rozvíjet a vzdělávat. Další studia mu ovšem nebyly povoleny kvůli posudku, kde se objevila prostá věta „studium nežádoucí“. Začátky byly tedy opravdu těžké. Vinice, které získal po rodičích mohly mít výměru pouze do 0,1 ha, takže byl nucen plochu vinic snížit, vypěstovaná produkce z vinic byla určena pouze pro osobní spotřebu, stále platil zákaz podnikání a prodej vína nebyl vůbec povolen. Až v 60. letech byly provedeny zkoušky odrůd v naší lokalitě. Významným mezníkem se stal rok 1989, kdy se rozjelo podnikání, nakoupili jsme půdu a vysadili vlastní vinice v širším měřítku.

Vaše firma má rodinný charakter. Jaké jsou výhody a úskalí?
Pro rodinné pojetí vinařství jsme se rozhodli již v 90. letech. Tento styl podnikání představuje osobitější přístup k přírodě, k vinici i k výrobě vína a to je v této oblasti podnikání hodně důležité. O vinnou révu je potřeba se starat v tu chvíli, kdy to ona sama nejvíc vyžaduje a potřebuje – v pátky, svátky, v neděli i v noci. Musíte být flexibilní a schopni reagovat na její požadavky. V průběhu roku spoustu práce zajistíme i díky rodinným příslušníkům, kteří se zapojují do chodu celé firmy. Mladší generaci se snažíme předávat to, co nás naučily naše předešlé generace a od nich se zase učíme moderním trendům a postupům. Tím, že si spoustu práce zastaneme v rámci rodiny máme absolutní přehled o tom, co se děje ve vinicích a jak je práce odvedena. Jsme malá rodinná firma a působíme v odvětví, které je sezónní. To nám umožňuje najímat si externí brigádníky pouze v době, kdy je práce opravdu hodně a šetří nám to i personální náklady. V sezóně si brigádníky najímáme jak do vinic, tak i do vinařství.

Kolik vás z rodiny ve vašem vinařství pracuje?
Stabilně jsme ve vinařství zaměstnaní tři – švagr, tchán a já. Jak bylo zmíněno v předešlé otázce, zbytek rodiny se do chodu firmy také aktivně zapojuje a pomáhá dle potřeby ať už s prací ve vinicích, vinařství nebo v penzionu, který je součástí provozovny.

Pokud mám správné informace, tak hrozny máte pouze z vlastní produkce. Kolik vína zvládnete ročně vyrobit?
Vína vyrábíme pouze z vinic, o které se staráme. Jsou to 4ha vinic v dlouholetém pronájmu a 6ha vinic, které máme v osobním vlastnictví. V současné době je to pro nás dostačující množství, ze kterého jsme schopni vyrobit cca 40 000 lahví vína ročně. Část hroznů cca 10% prodáme. V naší nabídce najdete vína bílá, v provedení od nejsušších až po sladká. Růžová vína spolu s víny červenými vyrábíme v suchém provedení. Dále máme v nabídce šumivé sekty a zcela nealkoholické hroznové mošty.

Co je pro vás v podnikání nejdůležitější a z čeho při výrobě vína nikdy neslevíte?
V podnikání v oblasti vinohradnictví a vinařství je nejdůležitější osobní přístup. Při pěstování hroznů je důležitá pokora k přírodě, na které jsme závislí. Příroda je ta, která od začátku určuje a ovlivňuje, jak bude úroda vypadat a jak bude dozrávat. Pro výrobu kvalitních vín je primárně důležité, aby vinice a úroda byly v tom nejlepším zdravotním stavu. To je pro výrobu těch nejkvalitnějších vín to nejdůležitější.

Co chystáte pro své zákazníky momentálně za novinky? A na co se mohou těšit?
Posledních 15 měsíců je v souvislosti s pandemií COVID-19 těžké něco plánovat. Co platí v tuto chvíli, může být za pár hodin úplně jinak. Naštěstí se poslední týdny přibližujeme k volnějšímu režimu a pokud nám to situace dovolí, tak už brzy opět přivítáme první hosty v našem penzionu, který je součástí vinařství, kde mimo ubytování nabízíme i komentované prohlídky provozu a řízené degustace. O prázdninách – v srpnu budou v Mikulčicích tradiční krojované hody a o týden později mikulecké Otevřené sklepy. A co se týče naší produkce vín, tak jsme připravili letos do prodeje novinku- sekt s názvem „Růžový sen“ a v první dekádě července budeme představovat nová bílá vína ročníku 2020.

Kdo je vašim typickým klientem? Jsou to spíše restaurace nebo obchodní síť? Jaké další formy prodeje využíváte?
Typickými klienty našeho vinařství jsou privátní zákazníci a firmy. Máme velkou databázi zákazníků, které v průběhu roku pravidelně oslovujeme s nabídkou vín a s různými akcemi a zakoupené víno jim zavážíme až domů. S restauracemi a vinotékami spolupracujeme také, ale v menším měřítku. Do obchodních sítí vína nedodáváme vůbec.

Jaké víno vy osobně pijete nejraději?
Mám rád vína starších ročníků. Pochutnám si na červených moravských vínech, která jsou touto cestou vyráběna, tzn. vyzráté a zdravé hrozny s dlouhým zráním vína na sudu.

Máte nějaký sen, který byste si rád v budoucnu splnil?
Snů mám já i další členové naší rodiny spoustu. Rádi bychom se dál rozvíjeli a modernizovali. V dnešní době se však nejdůležitější být zdravý.

Další články

Partneři

Logo - Advanced Medical Solutions
Logo - AffilBox.cz
Logo - ATELIER - S
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - DAQUAS
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - FORTINET
Logo - HARMONELO
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - KLIMSZ
Logo - Kopecký - Autosalony
Logo - Logio s.r.o.
Logo - mediarex
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - Palatinum s.r.o.
Logo - Veracomp
Logo - Vere Prague
Logo - VINO CIBULKA MIKULOV

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - Business leaders
Logo - Česká Informační Agentura - ČIANEWS
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - Inpublic Group
Logo - Reg TV
Logo - S-presspublishing
Logo - Trade
Výsledky 2020