Loading...

Ve dne i v noci… je to v suchu!

25.10.2023

Společnost STOPRO BEK s.r.o. je obchodní firma specializovaná na dodávky materiálů pro výstavbu a rekonstrukci všech druhů střešních plášťů. Strategií společnosti je doprovodit zákazníka až do jeho cíle. To znamená doporučit správné technické a ekonomické řešení, dodat produkty a zprostředkovat realizaci. Ať už chcete se státní podporou „opravovat dům po babičce“ nebo si postavit na zahrádce altánek či zastřešit jinou nemovitost, spolehlivý partner vám ušetří kupu starostí.

Jarmilu Fabiškovou, majitelku STOPRO BEK, jsme ve zpravodaji už potkali, ale mě dnes zajímaly praktické otázky. Třeba ta, na čem se u střechy nevyplatí šetřit. 
U střechy nejvíc záleží na dobře zvoleném materiálu, dodržení technologických postupů a dobrém řemeslníkovi. Pokud tohle respektujete, nebude střecha nejlevnější, ale přežije vás :-) 
Jak předem poznat kvalitního řemeslníka? Nejlepší jsou recenze: poproste ho, ať vám ukáže svoji práci, řekne několik adres, kde pracoval, a jděte se zeptat „domácích“, jak byli spokojeni. Zeptejte se, na jak dlouho má práci dopředu. Poptejte se mezi známými. Dobrý řemeslník většinou dělá práci v regionu, má jí dost a nepotřebuje za ní jezdit nikam daleko.

Aha, to vypadá, že na střechu je potřeba začít myslet hodně dopředu. A jak dlouho se vlastně dělá taková střecha? 
Střecha: šikmá, nebo rovná? Sedlová, valbová, nebo mansardová? Zateplená, nebo bez? Nová, nebo rekonstrukce? Doba potřebná na pokrytí nové střechy se odvíjí od velkého množství neznámých, počínaje počasím a konče množstvím řemeslníků a přidavačů na stavbě. Na běžném rodinném domku může trvat týden, ale také měsíc. Ve smlouvě o dílo mezi řemeslníkem a zákazníkem je vždy odhad délky trvání domluvených prací, začátek prací a většinou nejzazší termín předání díla. 
Střechu je dobré začít řešit tak rok předem, protože šikovný řemeslník má obvykle sjednanou práci i na 9 měsíců dopředu. A těch opravdu dobrých je skutečně málo, a navíc se zvyšuje jejich věkový průměr. Bohužel na středních odborných učilištích se učí jen několik desítek tesařů, klempířů a pokrývačů. Někteří z nich nedostudují a někteří odcházejí na práci mimo obor. Lépe placenou, méně odbornou, tam, kde se jich povětrnostní podmínky nedotýkají.

Takže materiál mi STORPO BEK dodá, ale úzké hrdlo jsou profesionálové, kteří z něj tu střechu udělají? Dokážete mi nějak pomoci i s tímhle? 
Šikovný řemeslník… Hledej jehlu v kupce sena! Je jich míň a míň a míň. S mnoha „kluky“, které jsme oslovili v našich začátcích, spolupracujeme dodnes. Jsou to naši velkoobchodní partneři, sluníčka a miláčkové. Prostě mistři tesaři, klempíři a pokrývači. Některé další stejně úžasné jsme na sebe nabalili postupem času. A tyhle machry doporučujeme, pokud koncový zákazník má zájem o zakázku komplet. Víme o nich, že odvádí kvalitní práci, jsou znalí technologických postupů i materiálů, školí se a pokud něco neví, zeptají se. Nesou si odpovědnost za svoji práci i pracovníky na stavbě a navíc: jsou lidští. 
Se souhlasem zákazníka předáme danému řemeslníku (dle volné kapacity, místa stavby, zvoleného materiálu) kontakt a dojednané informace. Další smluvní spolupráce už je čistě mezi zákazníkem a řemeslníkem, což nese mnoho výhod: počínaje přímou komunikací a konče daňovým zvýhodněním nákupu materiálu s prací. Naší odměnou je odběr materiálu z našeho skladu. S řemeslníkem dál řešíme nabídku a dodání materiálu. Zákazník se nám pak často ozve až s poděkováním za doporučenou firmu. Nebo se vrací po nějakém čase, když se rozhodne budovat něco dalšího.
Zodpovědnost za práci doporučené firmy nepřejímáme, právně to dost dobře nejde. Ale nestává se, že by docházelo k reklamaci práce námi doporučené firmy. Někdy se nás obrátí zákazník se stížností na firmu, kterou jsme nedoporučili. To nejsou lehké chvíle. Pokud to lze, poradíme s možnou opravou nebo předáme kontakt na znalce v oboru. Jsou ale případy, kdy i my musíme zákazníka odmítnout. Kapacita lidských zdrojů nám nedává prostor pro bezplatné poradenství cizím zákazníkům.

A kdo je váš typický zákazník? Firmy, nebo majitelé rodinných domů? 
Náš typický zákazník je pokrývačská firma: většinou dva machři, kteří umí klempířskou, tesařskou i pokrývačskou práci a k ruce si berou na výpomoc někoho, kdo podá, přinese, uřízne. Dále střechařské firmy, které mají 1-2 majitele a několik šikovných stálých pracantů. Koncový zákazník – šikula, co si na střechu, stříšku, přístřešek troufne sám nebo si chce sám koupit materiál a střechu mu udělá šikovný kamarád. Velkoobchod převažuje.

To máte tedy docela pestré! Jak se vám s tak různorodou klientelou pracuje? 
Rádi se o každého zákazníka staráme individuálně. To znamená osobní přístup k danému investorovi, stavebníkovi, řemeslníkovi, prostě tomu, kdo si k nám přijde nakoupit. Na „stoprácích“ (rozuměj zaměstnancích STOPRO BEKu) může klient klidně nechat odborné vedení k vlastní spokojenosti :-). Pokud přijde zákazník s projektovou dokumentací, prokonzultujeme základní informace, představy a požadavky a v ideálním případě zpracujeme položkovou cenovou nabídku. Každý zákazník je však jiný, s jinými odbornými představami a znalostmi, a právě tady se nabízí největší bonus individuálního přístupu: zjistit, zda zákazníkova přání jsou reálná, v souladu s technologickými postupy, místem stavby, projektem, zda chce situaci řešit sám, nebo zda se máme spojit s projektantem my, zda chce zakázku „na klíč“ a je potřeba ho propojit s řemeslníkem. Většinou se jedná o poměrně rozsáhlou konzultaci, kterou lze dneska vést osobně i prostřednictvím e-mailu. 
A pak jsou tu zákazníci, kteří nemají projekt. Potřebují střechu zaměřit na místě osobní návštěvou nebo přes satelit. Nebo mají vlastní „malůvku“ zaměření. Nebo přijdou s výpisem materiálu: vlastním nebo od pokrývače. Nebo si přijdou koupit auto (na našem pozemku býval před 30 lety autobazar ?) a odejdou s termínem návštěvy pro zhodnocení stavu střechy a koupí si novou. 
Je opravdu užitečné dobře naslouchat, abychom pochopili, čeho si příchozí žádá, a aby se nestalo, že zákazníka zahltíme informacemi a odradíme. Také je fajn včas vyhodnotit, že si zákazník přišel jen pro informace a nakoupí jinde… i přes tyto trnité zkušenosti vede naše cesta. 
A pak tu máme individuální přístup k našim velkoobchodním zákazníkům, ve většině případů spíš partnerům. I ti potřebují osobní přístup, občas technické informace, konzultace, zprostředkování školení nebo jen vlídné slovo u hrnku dobré kávy.

Ale co když něco z toho, co by klient potřeboval, zrovna nemáte? Pořídíte to třeba i u konkurence? 
Pokud je součástí kompletní dodávky materiál, který standardně nedodáváme, umíme ho ve většině případů překoupit a doplnit do kompletní nabídky. Konkurence… Kdo je konkurence? Dodavatel řeziva, který má zároveň i maloprodej? Výrobce vazníků, který prodává i koncovým zákazníkům? Velká pokrývačská firma v regionu, která svého času dělala i obchodní činnost, a díky tomu nám nabízí lepší podmínky nákupu než sám výrobce? S konkurencí tohoto typu spolupracujeme rádi. 
Skutečnou konkurencí jsou nám však specializované prodejny střešních krytin celorepublikového pokrytí s mnoha pobočkami a částečně zahraničním kapitálem. STOPRO BEK je totiž firma s regionálním dosahem v oblasti piva a chmele: Rakovnicko, částečně Kladensko, Lounsko a Žatecko. Místo chudé, leč krásné a milované! V dosahu třiceti kilometrů máme těch velkých soupeřů asi šest a z toho čtyři nám dokáží „pěkně zatopit“. Většina jejich nabídek do našeho regionu je nezdravě podtržená, oslovují naše stálé velkoobchodní zákazníky s nesmyslnými nabídkami a „na pivo“ společně skutečně nezajdeme.

Odkud pochází sortiment ve vaší nabídce? 
Převážnou většinu sortimentu nakupujeme na českém trhu. Jsou to především výrobky, které se v Čechách vyrábějí: tašky od Tondach (dnes Wieneberger) nebo od Bramacu, plechy od Metal Trade Comax. Zahraniční výrobky nakupujeme přes česká zastoupení, např betonové tašky od Terranu: dodávají kvalitní zboží za příznivé ceny a mají jasnou obchodní politiku. A pak několik dalších značek (např. okna Velux, hliníkové výrobky Prefa..), které nemohou v naší nabídce scházet, abychom byli konkurenceschopní.

A k tomu poskytujete svým zákazníkům technické poradenství zdarma. Jak máte zajištěno, aby vás nezneužívali a pak si nenakoupili jinde? Stává se vám to vůbec? 
Jistě, jak je něco zdarma, svádí to k zneužití. U stálých zákazníků je to v pohodě. U těch ostatních řešíme, jak to udělat, abychom nebyli jen poradnou. Jak už jsem říkala: je třeba dobře poslouchat, nacítit se na zákazníka a případně se i rovnou zeptat, zda si přišel zboží koupit, nebo jen získat informace. Většinou je tak zaskočen, že řekne pravdu. 
Máme různé kuriozní zážitky: jednou se přišel zákazník podívat na tašky. A na rovinu řekl, že ještě neví, kde je koupí. Tak jsem mu na rovinu odpověděla, že čas jsou peníze a mohu mu poskytnout pouze základní informace. Ale slovo dalo slovo, pán byl velmi milý, naše odbornost ho zaujala, takže po dalším kole jednání jsme se dozvěděli, že má u konkurence příbuznou, že mu slíbila lepší cenu. Tak jsme debatili o tom, jestli příbuzná přibalí i technické poradenství. A on že ne a že koupí střechu u nás. Pokračovali jsme, až jsme se dopracovali k cenové nabídce. Posílala jsem ji e-mailem. A ejhle. Přišlo poděkování s tím, že se rozhodl koupit střechu u konkurence a že věří, že v případě potřeby se na nás může obrátit. No, vztekala jsem se. Hodně. Dobrých osm hodin ztraceného času. A pak mi došlo, že jsem ho prostě neodhadla. Drahá zkušenost je také zkušenost. Slušně jsem mu odepsala, že děkuju za zprávu a že fakturu za technické poradenství mu pošlu v následujícím e-mailu. Inu možná je na čase některé služby zpoplatnit.

 

Na webu slibujete zákazníkům i poprodejní servis. Co to obnáší? 
Poprodejní servis jsou služby, které nabízíme poté, co jsme zboží prodali zákazníkovi. Patří sem třeba výkup palet od námi dodaného zboží, odkup nepoškozeného zboží, které zákazník nevyužil, kontakt na obchodního zástupce nebo reklamačního technika, pokud se vyskytne nějaký problém s materiálem. A také bonusový program za nákup na naší prodejně.

Jájo, co tě vlastně na těch střechách baví? 
Baví mne obchod. Setkávání s lidmi. Dobře nakoupit a dobře prodat. A prodávat střechy znamená prodávat něco, co má smysl. A také je to trochu výzva: neumí to každý :-)

Vím, že ráda – výborně a překrásně – pečeš. Už máš za sebou i dort se stavební, střešní tématikou? 
Pečení je relax. Peču ráda „odvždycky“. Když jsem začala ve střechách, pekla jsem asi jednu nebo dvě střechy s taškami z mandlovky a komínem z hořických trubiček. Ale to už je dávno. Bohužel, jak se mi rozeběhly děti do světa, tak mám míň mlsalů v dosahu. Takže občas své výtvory donesu do práce. Kolegové mají mlsné jazýčky, a tak jsou dobrými kritiky. Ale nejsem sama, kdo přinese něco „ke kafi“! Kolegyně pečou výtečně a kolegové mají šikovné manželky. A celkem často nás něčím dobrým potěší i naši obchodní partneři. Před dobou covidovou jsme dělali pro naše zákazníky přímo v areálu stoprobecké zabíjačky, kde jsme se všichni aktivně podíleli, a vstupenkou našich skalních příznivců bylo právě něco dobrého sladkého. 

Když se potkáme na akcích Podnikatelské platformy Helas, máme na sobě odznak Hrdého lva. Proč a kdy jej nosíš? 
Hrdý lev…vždycky se mi trochu zrychlí dech i tep. Symbol vlastenectví. Jsem ráda, že žiju v České republice mezi tolika šikovnými pracovitými a empatickými lidmi. V tak krásné přírodě! A toho je symbolem Hrdý lev. Ráda ho připnu na šaty při společném setkání Helas, při firemní oslavě, při setkání s obchodními partnery nebo vystoupení na veřejnosti. Je to moje vyjádření víry v životaschopnost naší země a zároveň úcty k těm, kteří ji tvořili a tvoří.

www.stoprobek.cz

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020