Loading...

Správná externí účetní firma ušetří peníze a často i problémy

11.01.2019

Dnešní podnikatel je neustále v pohybu, pracuje s mobilními zařízeními a chce mít informace o svém podnikání neustále dostupné. A to odkudkoli. A právě s tím mu pomáhá i účetní firma Trivi, za níž stojí sourozenci Katarína Augustini a Juraj Cienik.

Setkáváme se ve společnosti Trivi, která sídlí v centru Prahy. Vzhledem k tomu, že rozhovor děláme těsně před vánočními svátky, ve firmě panuje sváteční atmosféra a vánoční nálada. Už z dálky vidím něco neobvyklého. Přicházejí ke mně vysmátí mladí sourozenci, kteří se cestou k rozhovoru navzájem dobírají a v náručí drží dvě malé děti – každý to svoje. Nejedná se prý o nic zvláštního… Katarína Augustini, která je zakladatelkou a také zároveň coachem Trivi, drží v náručí 18měsíční dcerku Emmku a Juraj Cienik, CEO Trivi, zase sedmiměsíční dcerku Tamarku.

Mladé dámy jsou prý součástí provozu a jejich přítomnost v Trivi není ojedinělá. Sestřenice do firmy chodí několikrát za měsíc.

Pokládám první otázku a hned dostávám odpověď od nejmenších účastnic rozhovoru. Následně se zapojují i rodiče.

Jaká je historie společnosti Trivi? Co Vás vedlo k jejímu založení?

Katarína: Trivi jsme se rozhodli založit v ověřené sestavě společně s Radkem Stavinohou a Michalem Drozdem (pozn. red. – Radek Stavinoha a Michal Drozd jsou zakladateli cestovní agentury Invia. Katarína pro ně rozbíhala pobočku na Slovensku a později i v Polsku). Myšlenka na tento projekt se v našich hlavách zrodila díky špatným zkušenostem, které jsme měli s účetnictvím při řízení Invie. Chyběl nám tehdy obchodní partner z oblasti účetnictví, který by se o nás postaral, poradil nám, a na kterého bychom se mohli spolehnout. Takový prostě na trhu nebyl, a tak bylo třeba založit Trivi. Vložili jsme do něj všechny své dosavadní zkušenosti s podnikáním, svoji vizi o obchodním partnerovi. Zároveň jsme v tomto segmentu viděli i velký prostor pro technickou revoluci.

Vaše společnost je rodinnou firmou. Co vidíte jako hlavní přínos rodinného podnikání a co může být naopak rizikem?

Katarína: Vstupem Juraje do firmy jsme se stali silnějšími a výkonnějšími. Je to člověk, kterému bezvýhradně důvěřuji. Do firmy vstoupil přibližně rok od jeho založení, kdy se firma připravovala vstoupit na trh. Před tím měl zkušenosti s Lean Managementem. V prvním roce fungování se vyvíjela webová aplikace, která ulehčuje práci nejen klientům, ale i účetním.

Juraj: Katka je vizionář. Je to živel, který vás ohromí sprškou nápadů na to, jak změnit svět. Je to člověk, který vidí svět jinýma očima, než jak jej vnímám já. Já jsem konstruktivní člověk, který věcem dává řád, výkon a přetavuje její vize do reálné podoby. Jako největší přínos vnímám to, že se známe od malička. Vyrůstali jsme bok po boku v dobrém i ve zlém. Přesto se dokážeme o věcech bavit na rovinu, otevřeně a upřímně. Nemusíme se dlouho připravovat na to, abychom si mohli promluvit i o méně příjemných věcech. Známe svoje silné i slabé stránky. I když máme společný žebříček hodnot a životní optimismus, v mnohých vlastnostech jsme úplně odlišní.

Katarína: Vzájemně se respektujeme, což spolu s již zmíněnou důvěrou, kterou bych ještě jednou chtěla zdůraznit, pokládám za klíčové.

Sourozenci se shodují na tom, že riziko v případě rodinného podnikání vidí minimální. Důvodem je bezvýhradní důvěra, o které oba hovoří. Znají se tak dobře, že vědí, kde čí role začíná, a kde také končí.

Jak „těžké“ je řídit rodinnou firmu? Prozraďte nám, máte nějaký tip na předcházení konfliktům, případně na jejich řešení?

Katarína: Právě že nám to přijde velmi jednoduché.

Juraj: Pro nás je naopak těžší řídit firmu s neznámými lidmi. Neznáte je, do životopisu si může každý napsat co chce, snese totiž skoro všechno. Najít a přijmout klíčové lidi do týmu, a pro nás je každý zaměstnanec klíčový, je vždy velká investice. A stejně jako každá investice, tak i tato s sebou nese značné riziko. Zisk či ztráta se ukáže až časem.

A vaše tajemství či tipy pro předcházení konfliktům?

Oba: Skialpinismus.

Katarína: Máme společný koníček, kterým je skialpinismus a cyklistika. Tím, že spolu trávíme spoustu času, je podstatné dokázat rozlišit práci a čas trávený s rodinou. I když někdy to není jednoduché.

Juraj: Sport je pro nás terapie. Hory jsou součást našeho života, bez které si ho ani jeden z nás neumí představit. Chodíme spolu na túry, ať už ve dvojici nebo s rodinami. Je to naše společné hobby. Často naše porady, při kterých rozhodujeme o závažných věcech, probíhají právě tam. Jednoduše si zajdeme na skialpy. Během výšlapu na horu brainstormujeme, rozebíráme záležitosti u různých úhlů pohledu. Někdy však jen mlčky kráčíme vedle sebe, vtipkujeme nebo se častujeme různými poznámkami na téma kondice toho druhého. Po výstupu přichází odměna v podobě svobody při jízdě na lyžích zpět do údolí. Během toho má každý čas jen pro sebe a své tempo. Po návratu do chaty pokračujeme v rozhovoru u teplého čaje a dobrého jídla.

Byl to právě Juraj, kdo s tímto sportem začal jako první v rodině a postupně svou vášní nakazil každého člena rodiny. Dnes tak skialpuje jeho manželka, švagr i rodiče.

Jaké služby svým klientům nabízíte a o které z nich je největší zájem?

Katarína: Poskytujeme komplexní účetní služby, tedy daňové poradenství, finanční a mzdové účetnictví. Prostřednictvím mobilních a webových aplikací, které si Trivi samo vyvíjí, přinášíme revoluci do tohoto odvětí. Největší zájem je právě o finanční účetnictví. Naše služby jsou přizpůsobené novodobému podnikateli, který rád pracuje s moderními aplikacemi. Tím, že je služba dostupná odkudkoli a kdekoli, stačí vám jen připojení na internet. Proto si naše služby dokáží najít široké spektrum klientů.

Juraj: Novodobý podnikatel je neustále v pohybu a pracuje s mobilními zařízeními. Této potřebě jsme se snažili přizpůsobit i naše fungování. To, co nás ještě odlišuje od ostatních firem v oboru, je náš přístup ke klientovi a snaha navrátit účetnictví jeho původní význam. To znamená, dát podnikateli přehled o toku financí ve firmě a oprostit ho od neustále narůstající byrokracie.

Kdo je Vaším cílovým zákazníkem?

Katarína: Aktuálně se zaměřujeme na malé a střední podnikatele – živnostníky a firmy z oborů jako jsou obchod, služby nebo gastronomie. Zároveň však pracujeme na rozšíření našich služeb a vylepšení našich aplikací tak, aby oslovily větší firmy a splnily jejich požadavky. Naše zaměření se díky tomu rozšíří i na středně velké firmy.

Proč by měli, podle Vás, podnikatelé svěřit péči o své účetnictví externí firmě?

Juraj: Na začátku bych rád zdůraznil, že není externí účetní firma jako externí účetní firma. Podnikatel by měl být velmi obezřetný při výběru účetního partnera. Cena by neměla být rozhodujícím faktorem při definitivním výběru.

Katarína: Outsourcing účetních služeb je určitě rozumné rozhodnutí, ke kterému dospěla celá řada podnikatelů. Je jen velmi málo oborů, ve kterých by v dnešní době dávalo smysl zaměstnávat interní účetní. Na prvním místě je určitě důvod nákladový. Výdaje na externí účetní firmu budou ve většině případů nižší než všechny přímé a nepřímé náklady na interní účetní. Druhým důvodem je zastupitelnost. Obzvlášť v dnešní době šibeničních termínů ze strany finanční správy může mít i krátkodobý výpadek účetní dost závažné následky. Máme v Trivi několik klientů, kteří se rozhodli přejít k nám právě kvůli zkušenosti s tím, že jim náhle z nejrůznějších důvodů „vypadla“ účetní. Třetím důvodem je pak podle mého názoru nestrannost a vysoká odbornost. Nestrannost ve smyslu, že u nás klient není v situaci, že je „vazalem“ své účetní. Na odbornost apelujeme z toho důvodu, že v Invii jsme kvůli neodbornosti účetní skoro zkrachovali.

Neuvažujete se službami Trivi vstoupit také na zahraniční trhy?

Juraj: Ano, uvažujeme. Jsme si jistí, že o naši službu by byl zájem i v jiných zemích Evropské unie. Vstup na zahraniční trhy však závisí na různých faktorech a další finanční investici.

Další články

Partneři

Logo - Microsoft
Logo - DAQUAS
Logo - Fortinet
Logo - AUTOCONT a.s.
Logo - bh securities
Logo - nsg morison
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - Kopecký - Autosalony
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA
Logo - mediarex
Logo - PROGRAM H PLUS
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - SATUM CZECH
Logo - Likor
Logo - GERLACH
Logo - 201 consulting s.r.o.
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Fresh Catering
Logo - KLIMSZ
Logo - PRESENTIGO

Mediální partneři

Logo - Česká Informační Agentura - ČIANEWS
Logo - Franchising.cz
Logo - Svět Průmyslu
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - Reg TV
Logo - Trade
Logo - Age
Logo - Age
Logo - Hospodářské noviny
Logo - Inpublic Group
Logo - Business leaders
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Brands&Stories
Logo - S-presspublishing
Logo - S-presspublishing
Výsledky 2018