Loading...

SPOJENÍ SÍLY PŘÍRODY S VĚDECKÝMI POZNATKY

04.08.2021

O nejnovějších výzkumech světových laboratoří na poli přírodních bioaktivních látek a holistickém přístupu jsme si povídali s ředitelkou Chronology s.r.o. Annou Štofikovou, která díky svým dlouholetým partnerským vztahům s mezinárodními lídry v oboru nabízí jedinečná, inovativní, technologicky pokročilá řešení a poradenství v oblasti vývoje potravních doplňků, nutraceutik, funkčních potravin a kosmetických produktů.

Vaše firma se specializuje na inovativní řešení v oblasti bezpečných surovin pro výrobu kosmetiky, potravinových doplňků a funkčních potravin. Jak dlouhá byla vaše cesta k tomuto oboru?
Od devadesátých let jsem působila v rámci zahraničních obchodních firem, které jsme uváděli na trh a posléze jsem nastoupila do české obchodní firmy, kde jsem po čase začala rozvíjet divizi speciální chemie. Konkrétně se jednalo o distribuci aktivních látek – rostlinných extraktů s titrovaným obsahem aktivních látek a molekulárních filmů pro kosmetický průmysl. V určitém bodě jsem se ale začala koncepčně rozcházet s majitelem firmy a osobně mě ta oblast zaujala natolik, že jsem se rozhodla jít vlastní cestou a založila si vlastní firmu. Zúročila jsem tak nejen své zkušenosti se zaváděním inovativních produktů na trh, ale i znalosti z oboru kosmetologie. Založení vlastní firmy mi mimo jiné přineslo svobodu a možnost pracovat v režimu, který mi vyhovuje.

To se psal rok 2004. Dnes máte společnost s více než patnáctiletou tradicí. S jakými vizemi jste firmu budovala?
Firmu jsem zakládala s vizí, že musí být stabilní, musí mít dlouhodobý přesah a bude nabízet něco zcela jiného, než distributorské firmy běžně nabízí. To znamenalo, že nepůjdeme cestou komoditních surovin, ale budeme se věnovat výběrovým, hight-tech aktivním látkám a funkčním surovinám s prokázaným mechanismem účinku. A spolupráce se zahraničními partnery a s českými klienty musí být založena na dlouhodobých vztazích. Většinou, než se v tomto oboru etablujete a než se zavede nový výrobce, je to minimálně otázka dvou až tří let. S vizí, že budeme specializovaní na takzvaný technický marketing a spolupráci s firmami v oblasti výroby a vývoje prémiových aktivních látek a funkčních surovin používaných v kosmetickém průmyslu, jsem do toho šla naplno. Postupně se náš trh začal rozvíjet ještě dalším velice příbuzným směrem, a to vývojem a výrobou nutraceutik, a my jsme se začali zabývat uváděním na trh přírodních, kvalitně zdokumentovaných aktivních látek a surovin, jejichž mechanismus účinku je vědecky doložen a skýtají možnost vývoje a výroby vysoce účinných přírodních přípravků pro péči o zdraví.

Jste tedy velmi blízko novým vědeckým poznatkům. . .
Když to stručně shrnu, tak se živíme prodejem aplikované vědy, což je velmi krásná práce. Ta práce mě nesmírně motivuje, protože každým rokem přichází spousta nových věcí z hlediska vývoje a řekla bych, že při takové činnosti člověk mentálně nestárne. Ta práce vám to nedovolí. Když se chceme udržet na trhu, tak musíme přečíst stohy odborných dokumentů a připravit se tak, abychom jednotlivé látky dokázali klientům dobře prezentovat a přesvědčit je, že je to pro ně zajímavá a správná cesta takovou látku použít.

Nová věc často zpočátku budí nedůvěru, ale pokud překonáte tuto bariéru, máte vyhráno. Je to stejné i ve vašem oboru?
Celá ta škála aktivních látek a funkčních surovin, které nabízíme, umožňuje vývoj a výrobu produktů s vysokou přidanou hodnotou. Za léta působení na trhu mohu říci, že to bylo někdy hodně obtížné, protože klienti se tomu bránili a měli pocit, že se to u nás neprodá a není na to v Čechách trh. Když ale použili jednu z cíleně působících látek a svůj finální výrobek dobře prezentovali, tak zjistili, že výrobky s použitím těchto prémiových surovin jsou vždycky jedny z nejprodávanějších v rámci portfolia. Postupně se tedy začala budovat důvěra vůči nám a dlouhodobé vztahy.

Mluvila jste o vývoji aktivních látek pro nutraceutika, což je v poslední době velmi diskutovaná oblast a účinek na rozdíl od kosmetiky můžeme pozorovat prakticky okamžitě. Uvedla byste nějaký konkrétní příklad aktivní látky, která vás osobně v poslední době zaujala?
Když vezmu jednu z našich posledních novinek pro nutraceutika, tak je velmi zajímavá přírodní nootropní látka Cognivia™ která posiluje pracovní paměť. Jedná se o jedinečnou, synergicky působící kombinaci extraktu ze Šalvěje lékařské a oleje ze Šalvěje levandulolisté, jejíž účinky na zlepšení kognitivních funkcí byly klinicky prokázané. Konkrétně, prostřednictvím druhé studie bylo prokázáno, že Cognivia™ již při jednorázovém použití zlepšuje kognitivní funkce během intenzivní fyzické aktivity a významně snižuje míru vnímané únavy.

Spolupracujete s lídry, kteří udávají trendy. Kolik takových firem máte v portfoliu?
Celkem deset, ale celé naše portfolio je složené tak, aby věci do sebe zapadaly a aby se z toho dal vytvořit projekt. Jednotlivé suroviny může výrobce finálních produktů ve svých recepturách použít nezávisle na dalších námi nabízených surovinách, ale pokud klient projeví zájem, dokážeme připravit a předložit nadčasový koncept velice účinných finálních produktů z toho, co máme v naší nabídce. Spolupracujeme s evropskými výrobci aktivních látek a funkčních surovin, primárně je to Francie, Itálie a Španělsko. S jednotlivými zahraničními výrobci pracujeme na bázi exkluzivity. Každý z těchto výrobců je světovým lídrem v daném oboru i kategorii surovin. Každý výrobce má své vývojové laboratoře a celý tým vědců. Trendy, co se týče kosmetického průmyslu, potravních doplňků, funkčních nápojů, tak skutečně udávají vždy právě výrobci surovin.

A jaké aktivní látky jsou dnes nejžádanější?
Vzhledem k tomu, že spotřebitelé hledají nové způsoby, jak posílit své zdraví, jsou velmi žádané látky na podporu imunity, zlepšení zdraví trávícího traktu, dále látky, které pomáhají zvyšovat bdělost a soustředění, zlepšovat výkon, redukovat stres, zlepšit kvalitu spánku. Jednotliví výrobci surovin se snaží přijít s něčím jedinečným co nám imunitu podpoří, co skýtá možnost nabídnout dokonalý prostředek pro celoroční péči o zdraví. My v této oblasti spolupracujeme například s francouzskou firmou Nexira, což je jednak světový lídr v oblasti zpracování akáciové gumy a jednak jeden z velice renomovaných výrobců prémiových aktivních látek s prokázaným mechanismem účinku pro nutraceutika. Celý koncept firmy je založený na látkách přírodního původu. Nexira je firma s více než stoletou tradicí a všechny látky v nabídce tohoto výrobce jsou velice dobře zdokumentované. Obvykle, jednou za dva roky přichází s novými vědeckými a/nebo klinickými studiemi, nebo s novou aktivní látkou. Uvedení nové látky na trh je nejen finančně velice nákladný proces, ale je to kontinuální dlouhodobá práce. Vývoj takové aktivní látky před uvedením na trh trvá i 5-10 let. Mou prací je nové aktivní látky a nové studie k jednotlivým surovinám odprezentovat našim klientům a přesvědčit je, proč by danou látku měli použít. Tím, že je to dlouhodobá záležitost, i proto je naše činnost založená na spolupráci s výhradním zastoupením pro český a slovenský trh. Jsme pravidelně informovaní o nových poznatcích k jednotlivým surovinám jakož i o uvádění nových surovin na celosvětový trh. Účastníme se oborově úzce zaměřených veletrhů a konferencí, i našich interních setkání kde výrobci svou škálu surovin prezentují a školí nás ohledně jejich využití v jednotlivých aplikacích.

Jsou i pro vás některé věci ještě stále překvapením?
Ano. (Nové) výsledky vědeckého výzkumu jsou pro mě vždy překvapením. Je neuvěřitelné a pro laika často i těžko představitelné kam se dnešní vědecký výzkum dostává. Do kosmetologie vstoupila biochemie, biologie i neuropsychologie. High tech kosmetika využívá nové, bioaktivní molekuly cíleně působící na jádro buňky, ovlivňující proliferaci buněk, stimulující syntézu komponentů extracelulární matrix a přirozený ochranný systém kůže. Velkým překvapením, a nesmírným stimulem co se týče práce, je pro mě spolupráce s biotechnologickými firmami BiotechMarine, Algaktiv.  BiotechMarine je francouzský výrobce hight-tech aktivních látek z čerstvých mořských řas, Algaktiv je španělská biotechnologická firma, která biotechnologickou cestou vyrábí aktivní látky z mikrořas. Překvapením, a i nezapomenutelným zážitkem, byla pro mě první návštěva laboratoří a výrobního závodu Algaktiv, protože vidíte petriho misky, v nich zelenou tečku (což už je celá kolonie mikrořas), nejmodernější laboratorní přístroje a pak už jen bioreaktor a řádně označené kanystry připravené k expedici. Doposud je pro mě do určité míry nepochopitelné, jak může někdo z mikroorganismů vyselektovat určitou molekulu/určité molekuly, následně vyrobit substanci s blahodárnými účinky na pleť, kterou pak dokážeme zapracovat do receptury kosmetického přípravku tak, aby vydala svůj potenciál. Z mého pohledu a v souvislosti se znalostmi co v oblasti aktivních látek mám, jsem přesvědčená, že tohle jsou, kromě aktivních látek z rostlinných kmenových buněk, kmenových buněk z makrořas, jedny z nejúčinnějších látek na trhu kosmetických surovin. Sice žádný krém nikdy nenahradil lifting, ale v současnosti, pomocí dobře koncipovaného kosmetického přípravku, se jeho účinku lze přiblížit. Nové kosmetické přípravky k ošetření stárnoucí pokožky jsou inspirované metodami estetické medicíny. Potravní doplňky/nutraceutika, které většinou bývají v lékové formě (např. tablety, kapsle), a obsahují přírodní aktivní látky s ověřeným mechanizmem účinku, často nabízí přírodní alternativní způsob, jak si uchovat zdraví. Samozřejmě, nelze je zaměňovat za léčiva.

Máte možnost vyzkoušet účinnost těchto látek dříve, než je začnete dovážet?
Když začnu pracovat s nějakým novým dodavatelem, tak musím být přesvědčená, že nabízíme kvalitní věci, tak požádám v laboratoři, aby mi vytvořili formulaci a následně mnohé účinné látky testuji. I přesto, že je to moje subjektivní hodnocení, si dnes například dovolím tvrdit, že aktivní látky z mořských řas, nebo z mikrořas jsou v kosmetice jedny z nejúčinnějších. Pokud jsou tedy zapracovány do dobrého základu, protože sebelepší aktivní látka nevydá tajemství své síly, pokud není zapracovaná do dobrého základu. 

Testujete osobně výrobky, které jsou na trhu? Testujete, zda fungují v podání jednotlivých firem?
Ano, sleduji je a některé z nich si dokonce často kupuji.

Kolik máte kolegů ve firmě?
Ve firmě jsme tři. Jsme velmi stabilní malý tým. Kolegyně Klára je se mnou již 19 let. Pracovala se mnou již v předchozí firmě a všichni si vážíme klidu a komorního prostředí, které nám naše firma poskytuje.

S tolika zkušenostmi se nabízí myšlenka vytvoření vlastní značky. Měla jste někdy chuť se vydat touto cestou?
Přemýšlím o tom už léta, že bych vytvořila vlastní značku. Není vyloučeno, že až někdy skončím s touto aktivitou, tak zúročím své znalosti a možná jednou uvedu vlastní značku. V současné době to rozhodně nechci dělat z jednoho prostého důvodu, protože bych byla konkurencí svým zákazníkům což by nebylo korektní.

Jakým způsobem se dokážete od své zajímavé práce odpoutat?
Potřebuji mít dostatek prostoru k tomu, abych žila pěkně a udržovala rovnováhu mezi prací a soukromím. To, co potřebuji je jednou do roka se ztratit v dalekých krajinách, abych vyvětrala hlavu a intelektuálně si odpočinula. Jezdím ráda do teritorií, kde jsou ještě primitivní kultury, kde je nádherná příroda a člověk potká opravdovost, autentičnost prostředí a lidí co tam žijí.

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - Health+
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020