Loading...

Spánek jako na obláčku

01.08.2025

Společnost SILEX spol. s.r.o. letos slaví pětatřicáté narozeniny a za tu dobu si získala srdce mnoha spokojených zákazníků, kteří vědí, jak je dobrý spánek důležitý. S majitelkou, jednatelkou a ředitelkou v jedné osobě Ivanou Šachovou jsme si povídali nejen o začátcích a rozvoji firmy, ale také o oblíbených produktech, které vznikají pod značkou SCANquilt.

Povědomí o vaší značce SCANquilt je veliké. Můžete nám přiblížit váš podnikatelský příběh?
Shodou okolností v letošním roce uběhlo třicet pět let od založení firmy SILEX. Název SILEX ne každý vnímá, protože jsme majiteli vlastní obchodní značky SCANquilt a právě tu cíleně budujeme od roku 1992. Tato značka vznikla především proto, abychom mohli na trh přivést nový produkt. A náš produkt, se kterým jsme začínali, byly nealergenní přikrývky a polštáře plněné dutým vláknem, v té době na tuzemském trhu novinka. Firmu založil můj manžel se svým společníkem, ale po deseti letech se jejich cesty rozešly. A to byla právě ta doba, kdy se společník mého manžela rozhodl, že cestou maloobchodního prodeje a budování značky jít nechce, a do dnes se věnuje v nově vzniklé firmě velkoobchodnímu prodeji.

Český textilní průmysl od té doby ovšem prošel mnoha změnami a výroba se začala vytrácet. . .
Bohužel vývoj textilního průmyslu zde v Čechách byl takový, jaký byl, a proto jsme považovali za důležité budovat vlastní značku na českém a slovenském trhu, která by se zaměřovala na hotové výrobky. Do té doby jsme nejenom budovali vlastní značku, ale také prodávali textilie vyráběné českými výrobními závody do Skandinávie a do dalších zemí západní Evropy.

Dnes máte vlastní síť prodejen. Kdy jste se rozhodli jít tímto směrem?
Vlastní síť prodejen jsme začali budovat kolem roku 2000. Doplnili jsme v té době také sortiment přikrývek a polštářů o ložní soupravy, prostěradla a ručníky. Dříve jsme totiž dodávali polštáře a přikrývky velkoobchodně do prodejen bytového textilu, do bývalých Priorů, ale v okamžiku, kdy na náš trh přišly i řetězce jako Makro, Tesco, Sconto, tak jsme naše zboží začali prodávat i jim. Po několika letech spolupráce se ale ukázalo, že se šíří sortimentu, kterou jsme nabízeli a chtěli prodávat, bychom vlastně neuspěli, protože každý od nás chtěl brát  jen jeden konkrétní typ výrobku. A proto jsme se rozhodli, že budeme budovat vlastní síť prodejen. V současné době jich máme 65, ale byl to postupný vývoj.

Bohužel do toho rozvoje firmy zasáhla nešťastná událost, kdy manžel náhle zemřel, je to dvacet let. A já jsem stála před rozhodnutím, jestli firmu převezmu, protože do té doby jsem nebyla ve vedení firmy, ale měla jsem na starosti obchod a marketing. Zvažovala jsem mezi touto možností, nebo tím, že přizvu nového manažera. Většina kolegů, zaměstnanců i obchodních partnerů mi říkala, že vlastně všechny ty procesy znám, ať se do toho pustím sama. Tak jsem sebrala odvahu a musím říci, že nelituji. Věnovala jsem firmě velký kus svého života,  je pro mě v současné chvíli takové dítě, které dosáhlo pomyslné plnoletosti a vydává se do světa.

Řešíte budoucnost firmy v dlouhodobějším horizontu?
Ano, v současné době řeším vize do budoucnosti, přemýšlím jak a kam by se měla firma vydat dál.  Snažím se do firmy v současné době přizvat nové tváře a pomalu dochází ke generační obměně.  Pevně věřím, že se nám podaří pokračovat se stejnou firemní kulturou, se stávající sítí kamenných prodejen a celým sortimentem, který máme v kamenných prodejnách a plně fungujícím onlinu.

Ráda bych ve firmě ještě nějakých pár let zůstala a na všechny procesy jen dohlížela.

Delegovat ale řízení každodenních procesů je můj nejdůležitější úkol současné doby.

Od začátku jste rodinná firma. . . 
Ano, nejdříve jsem to byla já s manželem a dnes, protože vlastní děti nemám, tak se budu snažit zapojit v nějaké míře do fungování firmy své tři synovce a neteř. Ale nechci předbíhat, tyto debaty nás teprve čekají, každý z nich má svoji profesi, kde jsou úspěšní a jsou to odborníci každý ve svém oboru. Jeden je obchodník, druhý advokát, třetí IT manažer, ale každý má samozřejmě své představy o životě a budoucnosti. Ale minimálně bych je chtěla začít informovat o dění ve firmě, i kdybych firmu dál nevedla manažersky já, to znamená, že bych řízení předala ať někomu stávajícímu z firmy, nebo bych manažerský post obsadila externě. To všechno je v současné době otevřené, všechno zvažuji a hledám to nejlepší řešení.

Vraťme se ještě k sortimentu, na kterém značka stojí. Můžete mi říct, jaký je v současné době TOP vlajkový produkt, co vás nějakým způsobem charakterizuje?
Naše klíčové položky jsou přikrývky, polštáře a povlečení. Každý produkt si zákazníky získal svými výjimečnými vlastnostmi. U přikrývek a polštářů je to především lehkost, trvanlivost, nealergičnost, splývavost, protože vlákna nejsou chemicky pojená. U polštářů zase zákazníci ocení šíři sortimentu, aby si každý mohl vybrat, to, co mu vyhovuje. Některé jsou více plněné, jiné méně objemné. Množství výplně je možné regulovat. V současné době se nám navíc dobře prodávají polštáře, které mají uvnitř spirály, co pruží a mezi nimi je vše prodyšné, vně pokryto paměťovou pěnou. Velmi dobře se prodávají polštáře, kde si můžete regulovat výšku výplně a svléknout celý návlek, vyprat jej samostatně, třeba i častěji než samotnou výplň. To je něco, co je velmi individuální a nabídka je u nás hodně široká a uspokojí požadavky a přání každého našeho zákazníka.

Máme i nealergenní péřové výrobky, což někoho možná překvapí, ale prodáváme je velmi úspěšně. Ovšem přece jen to je bílý sortiment a tam člověk nemůže příliš vyniknout, je to hlavně o kvalitě a trvanlivosti, kterou máme dlouhodobě prokázanou.  

Odlišní jsme možná nejširší nabídkou vzorů a materiálů povlečení, která čítá kolem sedmi set vzorů a barev v provedení přibližně deseti materiálových řad, nežehlivé satény, damašky, úpletové Jersey povlečení, krep, běžné plátno, len, takže je těžké něco z nich vyzdvihnout nad ostatní. Ovšem v současné době, a hlavně v letním období jsou velmi oblíbené materiály z Tencelu, což je vlastně viskózové, lyocellové hedvábí, které má výborné absorbční vlastnosti, je to chladivý materiál, velmi příjemný na léto. A navíc je ideální pro alergiky, nebo lidi s problematickou pokožkou. Tento materiál pokožku nedráždí, ale naopak ji zklidňuje. Tencel je stoprocentně přírodní vlákno vyrobené z celulozové buničiny eukalyptu.

Tencelové povlečení je tedy velmi oblíbené zejména pro letní dny. Velmi oblíbené je i úpletové Jersey povlečení z dlouhovlákné česané bavlny. V nabídce máme výběr jednobarevných povlečení i potištěných různými motivy.  I když se obě tyto uvedené kvality pohybují ve vyšších cenových kategoriích, tak každý, kdo si na ně sáhne, nebo v takovém povlečení jednou spí, tak už nechce nic jiného, a to nás velmi těší.

Vaše role ve firmě je dlouhá léta manažerská. Jaká je struktura společnosti?
Já jsem majitelkou, jednatelkou i ředitelkou firmy a mám na starosti sortiment, cenotvorbu a marketing z pohledu vizuálu značky.  Spolu s finanční manažerkou řídíme cashflow. Mojí pravou rukou je dlouhodobě kolega, který řídí prodejní síť včetně on linu, regionální manažery, má na starosti personalistiku a interní procesy.

To nasazení ve firmě musí být velmi náročné. Jakým způsobem relaxujete, jak zvládáte ten pracovní nápor vykompenzovat?
Musím říct, že za ta poslední léta volného času moc nebylo, ale samozřejmě si pracovní vytížení během roku kompenzuji. Velmi mám ráda práci na zahradě, práci s květinami, ráda cestuji, takže si dopřeji jednou až dvakrát do roka hezkou delší dovolenou. V průběhu roku ráda trávím čas s rodinou a přáteli, ať již na výletech, na chalupě nebo u dobrého jídla. To je to, co mě dobíjí.

Ještě bych se chtěla vrátit k těm TOP produktům v souvislosti s letním obdobím. . .
V poslední době se velmi dobře prodávají tenké letní přikrývky. Naši zákazníci pochopili, že mít jednu přikrývku na celý rok není to pravé, protože v zimě by vám pod ní bylo chladno a v létě zase teplo. Naši zákazníci u nás kombinují letní přikrývku SLIM, která je velmi tenká a na za zimu si potom pořizují teplou THERMO nebo z bavlněné řady COMFORT PLUS. Za zmínku stojí i výborně savé ručníky a osušky Modal, které když někdo vyzkouší, opakovaně je nakupuje. Máme v 5 rozměrech více než 20 klasických i trendových barev.

www.scanquilt.cz

foto-zdroj: archiv společnosti Silex

Další články

Partneři

Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - Bioveta
Logo - BMKco.
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - Farmak
Logo - handy corp.
Logo - HARMON Research
Logo - Hotel a pivovar Chmelnice
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Mediarex Communications
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - RESPECT Group – pojišťovací makléř pro firmy a podnikatele
Logo - Swiss Life Select
Logo - TARPA, s.r.o.: Energie v každém okamžiku
Logo - Vere Prague

Dodavatelé

Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Trade
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Logo - RF HOBBY
Výsledky 2020