Společnost NATURPRODUKT CZ funguje na českém trhu od roku 1993. Jak moc se od té doby změnila situace v podnikání v oblasti obchodu s léčivy a dalšími produkty, v rozhovoru prozradila jednatelka společnosti Romana Bartschová.
Jaká je historie společnosti NATURPRODUKT CZ na českém trhu?
Od samého začátku v roce 1991 působíme jako rodinná firma. Nejprve jsme se trhu představili pod obchodním jménem ADAM´S s.r.o. a v roce 1993 pak vznikla dnešní společnost NATURPRODUKT CZ, s.r.o. Rodina se léty rozrostla a řídí společnost dodnes. Určitou inspirací pro nás v začátcích byl přístup podobně řízených firem z Německa, se kterými ostatně stále spolupracujeme. Velkou překážkou v začátcích byla určitě jazyková bariéra, tady jsme byli hozeni do vody a museli se učit za pochodu. S odstupem to hodnotím tak, že to bylo to nejlepší, co nás mohlo potkat. Obtíže nás jednoznačně posílily. Naším krédem tehdy i dnes byl vždy solidní přístup k zákazníkům i zaměstnancům.
Jak se za těch 27 let vaše branže změnila?
Změnila se hodně. Přibyla konkurence, trh zaplavily výrobky z celého světa, mnohé velice kvalitní a originální. Zákazník má nyní na výběr signifikantně širší portfolio výrobků a mnohdy není jednoduché se v nich orientovat. My sázíme na dlouhodobou tradici vyzkoušených a prověřených značek. Jsme rádi za věrné klienty, kteří vědí, že když si vyberou nás, vždy najdou to, čemu mohou věřit. Samozřejmě ale nespíme na vavřínech, stále hledáme nové cesty a tržní niky. Mimo jiné se věnujeme vývoji svých vlastních produktů, ve kterých se odráží naše dlouhodobé zkušenosti. Mohu jmenovat třeba doslova revoluční zubní řadu Glucadent+, kde jsme spojili sílu esenciálních olejů, bylin a betaglukanu a razíme cestu zdravých dásní. Protože k čemu je vám zub bez kazu, když ho dásně nedrží? Dále jsme se pak vrhli na výrobu potravin ve vlastní manufaktuře, provozujeme farmářský obchod Ryneček a restauraci Pasta&Café Romana v Havířově.
Jak se v současné době v tuzemsku podniká v oblasti obchodu s léčivy a dalšími zdravotnickými produkty?
Když jsem mluvila o konkurenci, tak společně s ní v průběhu let přibyla i legislativa a nejrůznější omezení. Pro nás to v konečném důsledku znamená pouze významný nárůst kancelářské práce. Když ale mimo doplňků stravy a kosmetiky distribuujete i léčiva, nelze jinak. My jsme měli v začátcích tu šťastnou ruku, že jsme vybudovali silný tým obchodních zástupců a díky nim smluvně dodáváme do cca dvou tisíc lékáren jak v České, tak i Slovenské republice. Jinak je ale celá naše branže nesmírně tvrdý byznys, kde přijít s něčím novým a převratným je docela oříšek.
Jaké jsou vaše plány v horizontu následujících pěti let?
Jak jsem již zmínila, věnujeme se vývoji vlastních produktů, z nichž zejména dentální řada Glucadent+ má potenciál světový. Chceme prorazit na zahraniční trhy, a ještě více zkvalitnit služby zákazníkům. V následující půldekádě také budeme pracovat na stabilizaci gastroprovozů tak, abychom měli ucelený koncept farmářského obchodu a restaurace.
Společnost Naturprodukt CZ získala Ocenění Českých Lídrů ve Středočeském kraji. Co pro Vás tento úspěch znamená?
Ocenění přišlo zcela neočekávaně. Vůbec nás nenapadlo, že bychom někde mohli figurovat a o to příjemnější bylo překvapení. Přijímáme to s pokorou a vědomím, že uplynulých sedmadvacet let jsme asi dělali svou práci dobře. Nicméně zůstáváme oběma nohama na zemi a dále budeme vést firmu, jak nejlépe umíme, abychom ji v dobré kondici mohli za čas předat následovníkům.