Loading...

První dojem napodruhé neuděláte

03.02.2023

Často si uděláme na někoho názor ještě před tím, než vůbec stihne otevřít ústa. Takový první dojem je sice poněkud povrchní a lze jej později změnit. Nicméně, chtěli byste, aby vaši zaměstnanci při svém jednání nejprve museli napravovat špatný první dojem?


Dobře vypadat

je do značné míry důležité. Nejde o módu, ale spíše o dodržování etikety. Každý zaměstnavatel si tedy přeje, aby jeho tým, který se potkává s klienty, věděl, jak vystupovat, a to včetně správného oblečení. V Podnikatelské platformě Helas se této oblasti věnuje třeba společnost RUTEX CZ s vlastní značkou CAMIA pod vedením majitelky Kamily Brzezinové. Mohla by podpořit i váš tým? 

Uniforma budí respekt 
Nejen ta vojenská. Uniformy nosí policisté, letušky, zdravotníci a záchranáři, řidiči, zaměstnanci obchodů, občerstvovacích řetězců, organizátoři… Profese, u nichž si přejeme, aby jejich nositelé byli snadno rozeznatelní od „civilistů“, aby jejich role byla na pohled čitelná, autorita zdůrazněná.

Před pár desítkami let byla tato oděvní symbolika výraznější a respekt vůči uniformám větší. Sami jejich nositelé na sebe spolu s daným oděvem brali větší pocit zodpovědnosti, důstojnosti svého postavení. Po čase však nad individuální „stavovskou ctí“ začalo vítězit pohodlí uniformity. Mnozí začali hřešit na anonymitu, kterou jim stejnokroj propůjčoval. Všichni přece věděli, že na zábavě se popral voják s hasičem, ale málokdo vnímal jejich obličeje. Až se pomaloučku vytrácela všeobecná úcta k „uniformám“, tedy k uniformovaným profesím. Protože ne každý, kdo k nim patřil, si ji doopravdy zasloužil. Někdy uniforma dráždila i své nositele. Mládenci se jen s největším odporem nechali nasoukat do saka a kalhot vojenského rovnošatu, obecně přezdívaného „kopřiváky“. Myslím, že v době, kterou pamatuji, se ta matérie už z kopřivových vláken nedělala, ale příjemnější na omak rozhodně nebyla. A k tomu košile a bundošky z polyesteru… brr. Umím si představit, že tomu, kdo v tom mundůru prožil rok či dva, naskakují osypky jen při zaslechnutí slova uniforma. A přece…

Uniforma je elegantní 
a svého nositele v očích okolí pozvedne. Pěkná a slušivá uniforma podporuje důstojnost profesí, které ji nosí – a tak přispívá k celkové kultivaci veřejného prostoru. Ovšem, aby tohle byla pravda, musí to být uniforma chytře až šmrncovně navržená, kvalitně provedená, správně padnoucí, snadno udržovatelná v perfektním stavu, na dotek příjemná, pohyb neomezující… Prostě, musí to být něco, co byste si rádi koupili, i kdybyste ji „nenafasovali“. Vzpomeňte si na tu podívanou, když kolem vás prochází posádka dopravního letadla. Zkuste si vybavit, jak ve „žlutém“ vlaku poprvé zazářily průvodčí, které se letuškám podobaly. A pomyslete i na školní uniformy, které zatím vídáme spíš v televizních příbězích, ale které se s mezinárodními či soukromými školami začínají objevovat i u nás. I když taková špičková školní kolekce, jakou můžete vidět na webu Sunny Canadian International School, vznikala ve spolupráci s RUTEX CZ téměř dva roky.

 


Jak se dělá správná uniforma

Docela těžko. U těch školních třeba musíte zajistit patnáct různých velikostí pro rozdílné postavy, varianty pro různé příležitosti (včetně slavnostní a sportovní). Musíte obstarat výrobu zajímavých detailů (knoflíčky s nápisy, jezdce na zipy s emblémy, ponožky s vytkávaným logem, rafinované límečky). A to všechno spolu přesně barevně sladit. Extrémně důležitý je výběr materiálů, aby byly pohodlné, příjemné a odolné vůči častému použití. Aby své nositele neomezovaly, ale podporovaly v jejich roli (studentů, záchranářů, prodavačů… pracovníků první linie). Smyslem uniformy totiž není potlačit individualitu, ale sladit a propojit tým, prostředí a situaci.


Uniforma jako součást firemní kultury 

Proč si lidé kupují trička s názvy svých oblíbených kapel? Protože chtějí světu sdělit, jaký mají vkus – a že právě tuhle hudbu mají rádi. Co si – jako zaměstnavatel – přejeme? Aby naši lidé měli rádi svou firmu a chtěli světu pyšně sdělovat, že pracují právě tady. Ideální je, když zaměstnanec považuje svého zaměstnavatele za natolik zajímavého a prestižního, že se rád hlásí k jeho barvám. Firmám záleží na reprezentaci. Máme krásné budovy. V nich nábytek a dekorace na míru, profesionální květinovou výzdobu. Ale když se rozhodneme pro jednotný vzhled zaměstnanců, toho nejdražšího „nástroje“, vybíráme podle ceny. Často pak zaměstnanci fasují kusy oděvu v různých odstínech, trička výhodně od jednoho, mikiny od jiného dodavatele. Velikostí je i dostatek, ale střih jeden. Materiál není pružný, může působit alergie, oblečení se špatně pere i žehlí a dlouho neudrží top vzhled. Taková uniforma je pak kontraproduktivní nadvakrát. Nelahodí oku klienta a zaměstnanec ji nerad nosí. Pokud přesto musí, může ta nevole přerůst až v odchod z firmy. Tak to určitě nechceme.


Jak tedy obléknout firemní reprezentaci 

V prvé řadě: kvalitně. A hezky. Snad jediná barva, která je na všem oblečení stejná, je bílá. U černé už to neplatí. A všechny ty modré, zelené, růžové – to je teprve něco. Na druhou stranu, když si necháte látku vyvzorovat dle své corporate identity, musíte odebrat nejméně 1000 metrů. Je to tedy cesta pro větší organizace. RUTEX CZ jim dokáže poskytnout návrh, vývoj a kompletní design uniforem i doplňků, vytvoří kolekci ve své modelárně a vzorkovně, a především pak řídí celou výrobu, na které se podílí řada ověřených specializovaných dodavatelů. V případě, že jsou nutné i velmi speciální individuální úpravy pro nekonfekční postavy, umí vytvořit tzv. měřenky. To je ovšem stále začátek. RUTEX CZ zákazníkům poskytuje i aplikaci CUM (Camia Uniform Management), která významně ulehčuje správu uniforem ve firmě či škole. Zjednoduší evidenci, objednávky, přidělování, doplňování i vracení stejnokrojů. Pořádek vede k významným úsporám stejně jako služba „up-cyklace“, kdy RUTEX jednou za čas provede kompletní očistu a opravu celých kolekcí, které pak vrátí zpátky do oběhu. A pro ty části textilu, které už jako oděv skutečně dosloužily, se právě teď připravuje „život po životě“ – ve spolupráci s ruční papírnou by se mohly přeměňovat v bločky, poznámkové sešity či firemní novoročenky. Znovu tedy přispějí k dobrému dojmu, který společnost ve svých partnerech zanechá. 

A to je to, co chceme. Kamila Brzezinová, majitelka RUTEX CZ, už před patnácti lety pochopila rčení The first look – the final decision. Zvolila si poslání pomáhat, aby se vaši klienti rozhodli pro vás.

www.rutex.cz & www.termovel.cz

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - Bioveta
Logo - BEWIT
Logo - BMKco.
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - DoxoLogic
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - Farmak
Logo - handy corp.
Logo - Hotel a pivovar Chmelnice
Logo - IcyBear
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Mediarex Communications
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - RESPECT Group – pojišťovací makléř pro firmy a podnikatele
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - 201 consulting
Logo - ALTECH
Logo - Centralplast
Logo - Gordic
Logo - Inca Collagen
Logo - KERAMIKA SOUKUP
Logo - PKD
Logo - TRAFICON TOBACCO RETAIL

Dodavatelé

Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - DERMACOL
Logo - Foodway Catering
Logo - Naturprodukt CZ
Logo - Koulier

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Trade
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Logo - RF HOBBY
Výsledky 2020