Loading...

PRŮZKUM: JAK PROMĚNIL COVID-19 PRACOVNÍ ŽIVOT V ČESKU?

08.07.2021
Práce z domova, virtuální schůzky, náklady firem přešly na zaměstnance.

Řada zavedených změn je podle personalistů trvalá. Na co by se měli zaměstnanci připravit?
Vlivem pandemie koronaviru se home office stal synonymem pracovního života v Česku. Dříve kýžený benefit, který ještě v roce 2019 využívala v České republice jen čtyři procenta pracujících, tedy zhruba 206 tisíc lidí, se takřka ze dne na den stal pro většinu převážně administrativních pracovníků denní rutinou. „Podle našeho průzkumu z května letošního roku zůstalo během koronakrize 44 procent zaměstnanců u stejného zaměstnavatele jako před ní. Zásadně se ale změnil jejich způsob práce. Výhradně z domova pracovalo 32 procent zaměstnanců. Byť byla práce z domova v minulosti velmi chtěným benefitem. Lze ale předpokládat, že i po odeznění všech protiepidemických opatření velká část firem alespoň částečně u práce z domova u svých zaměstnanců zůstane. Některé dokonce zvažují své kanceláře zcela uzavřít. Je ale nutné, aby před tímto rozhodnutím vedení firem vyhodnotilo, zda je práce z domova pro jejich zaměstnance vhodná, zda se nesnížila jejich produktivita a zda jsou jejich výsledky dostačující,“ uvedla Olga Hyklová, majitelka personální agentury Advantage Consulting.

Ruku v ruce s prací z domova jdou i videohovory, které téměř zcela nahradily osobní schůzky mezi kolegy i mezi klienty. Koronavir otočil pracovní život v Česku naruby. Některé změny, která s sebou protipandemická opatření přinesla, budou firmy praktikovat i v budoucnu a mezi ně patří právě komunikace na dálku. „Z našeho průzkumu vyplývá, že během posledního roku absolvovalo téměř 79 procent zaměstnanců online schůzku, 67 procent porad s týmem proběhlo po internetu a 55 procent respondentů se účastnilo virtuálního školení. Schůzky ve virtuálním prostoru jsou začátek efektivní, úsporné a rychlé komunikace, proto se i v budoucnu komunikace mezi zaměstnanci, jejich vedením a klienty výrazně změní. Cestovat kvůli hodinovému jednání přestává firmám dávat smysl, lze tedy předpokládat, že pracovních cest rapidně ubyde i po uvolnění opatření. Konat se bude méně osobních pracovních schůzek, méně bude firemních konferencí a ubude teambuldingů,“ doporučila Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.

Práce z domova má vliv na chod firem, firemní kulturu i vztahy mezi zaměstnanci. „Tím, že nejsou zaměstnanci přítomni osobně v kancelářích, vytrácí se solidarita a sounáležitost s danou firmou, mizí osobní vztahy mezi zaměstnanci, ztrácí se firemní kultura. Zaměstnanci, kteří takto ztratí zázemí firmy, jsou více přístupní ke změně zaměstnání a snadněji se jim z firmy odchází. Stále častěji se setkáváme s tím, že například IT profesím, které v současné době pracují výhradně z domu, je v podstatě jedno, pro koho pracují. Stále častěji je přetahují zahraniční firmy, které jim nabídnou vyšší plat. Může se tedy stát, že firmy, které se rozhodnou své zaměstnance v režimu home office nechat trvale, o ně mohou začít přicházet, protože si jejich zaměstnanci k firmě jednoduše nevytvoří žádný vztah,“ vysvětlila Olga Hyklová. 

Celý článek si můžete přečíst ZDE

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - RESPECT Group – pojišťovací makléř pro firmy a podnikatele
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020