Loading...

NÁVRAT K TRADICÍM A LOKÁLNOSTI

30.09.2022

Romana Bartschová, majitelka a zakladatelka společnosti Naturprodukt CZ, která působí na českém trhu již třicet let, nám představila vlastní produktovou řadu i gastronomický koncept a společně jsme se vrátily v čase do jejích podnikatelských začátků. Z porevolučního podnikání v garáži založeného na dovozu zahraničních produktů z léčivých bylin se společnost rozrostla v uvědomělou rodinnou firmu s pětapadesáti zaměstnanci, která klade důraz na lokálnost a udržitelnost.

Váš byznys stojí na několika nohách. Vyrábíte vlastní zdravé produkty, provozujete stylovou restauraci a dále pracujete s portfoliem produktů vašich partnerů. Co stálo za rozhodnutím pustit se do podnikání? 
Firmu jsem založila před třiceti lety a na úplném začátku to byla souhra několika okolností. Jako mladá inženýrka čerstvě po škole jsem narážela na fakt, že ve firmách nechtěli jít do rizika a zaměstnat mladou ženu, která by mohla brzy skončit na mateřské. A potom už stačil jen impulz, který mi dala moje prababička, a stála jsem na začátku své podnikatelské cesty. Celá naše rodina pochází z Valašska. Moji rodiče přišli do zdejšího regionu za prací, na Valašsko jsme vždycky jezdili právě za prababičkou a rodinu dodnes pravidelně navštěvujeme. Moje prababička byla známá valašská vyšívačka, která dostala za své umění výšivky a udržování tradic dokonce ocenění od Václava Havla. Byla to navíc hodně akční žena, společenská a věřící, chodila pravidelně na mše do kostela a měla okolo sebe vždy velký okruh lidí. Jednou jsme za ní přijeli a ona měla přání, abych jí sehnala Švédské kapky. Tenkrát jsem pro ně jela do Německa, kde jsme měli příbuzné, a přivezla jsem první Švédské kapky. A prababička je hned prodala a chtěla další. Kapky jsme kupovali nejprve v síti běžných lékáren v Německu a postupem času jsme si začali vybírat i jiné produkty, které u nás nebyly, a získali jsme i obchodní zastoupení. Některé značky prodáváme dodnes.

Dnes však máte v portfoliu i vlastní produkty. Co vás k tomu nápadu přivedlo?
Tento nápad vznikl v době, kdy od nás odešel náš významný dodavatel, který chtěl fúzovat, a my si naopak přáli zachovat vlastní autonomii. Rozhodli jsme se, že půjdeme vlastní cestou, a začali jsme vyvíjet naše produkty. Zahájili jsme výrobní činnost a stali se i potravinářským podnikem, protože vyrábíme ovocné a bylinné sirupy. A v kooperaci s jinými firmami i další produkty. Sirupy navazují na naši rodinnou tradici a jde o původní rodinné receptury. Takto sirupy vyráběla právě ta moje prababička, která stála na začátku podnikání. Já jsem ty receptury zdědila jako rodinný klenot a postupem času jsme je začali ještě vylepšovat. Jsou v nich pouze přírodní složky, skutečné ovoce a byliny, které si z velké části sami pěstujeme a nakupujeme od prověřených dodavatelů. Naše sirupy jsou zajímavé i tím, že ovocnou složku u mnoha sirupů odšťavňujeme a není tam pak ani trochu přidané vody, přidáváme jen vzácné silice v takovém množství, které je tělu prospěšné. Tyto finální receptury vznikají jednak ve spolupráci s Baťovou univerzitou ve Zlíně a také s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze. Necháváme si u nich pravidelně odzkoušet kvalitu. Stále navazujeme na naši minulost, dobu, kdy to celé začalo.

Jak se firma v průběhu let rozrůstala, stal se z ní přirozenou cestou rodinný podnik. Kdo je dnes ve firmě s vámi?
Prvních osm let jsme měli sídlo u nás doma v garáži, a když přišli rodiče z práce a bratr ze školy, tak se pořád pracovalo. Na úplném začátku jsem prodávala produkty sama na trzích. Vzala jsem si tenkrát na prezentaci náš kempinkový stůl, se kterým jsme jezdili na dovolenou, a až postupem času jsem pak začala rozšiřovat prodejní tým a ladit formu prodeje. Následoval prodej do lékáren, ale ty začátky byly hodně těžké. V každém ohledu jsem si svou cestu musela sama najít, protože podnikání v Čechách bylo stále ještě v plenkách a například v lékárnách jako by nevěřili tomu, že mohou nakupovat od někoho, kdo jen tak přijde s nabídkou a novým produktem. Musela jsem do Prahy na ministerstvo a tam jsem dostala doporučující dopis, se kterým jsem pak po lékárnách chodila. Po těch osmi letech rodiče už přestali pracovat a tatínek, který byl stavař, architekt – ředitel Vítkovických staveb – měl trochu obavy z toho, jak vše bude dál fungovat. To už jsme si ale pronajali první kanceláře a sklad. Společnost rostla a rodiče i s bratrem se mnou už ve firmě zůstali. Dnes u nás pracuje i švagrová, děti se do firmy narodily a od začátku nám pomáhaly. Tím, že jsme byli na začátku hodně malí a vyrostli od nuly úplně přirozeně, jsme pořád zvyklí být u všeho.   

Romana s dcerou Bibianou, která se ve firmě věnuje online marketingu.

Vy jste původně vystudovala ekonomii, která pro vás byla v podnikání dobrým základem. Jaké byly vaše ambice ještě v době studií, předtím, než jste se pustila do podnikání?
Původně jsem chtěla učit, ale nedostala jsem se na pedagogickou školu, proto volba padla na ekonomii. Učení a mentoring je pořád můj sen. Možná někdy v důchodovém věku budu přednášet a předávat lidem své vědomosti a poznatky. Vystudovala jsem na Karlově univerzitě speciální kurz Léčivé byliny. Tím, že máme zahrady a navázali jsme na tradice našich předků, dávalo mi to velký smysl. Z bio sadu naší rodiny, kde nikdy nebyla žádná chemie, pocházejí například bylinky pro echinaceové kapky a žaludeční kapky, které sami vyrábíme. Jsme stejně jako před třiceti lety zpátky u těch našich předků, co koupili sad, a u té prababičky, která to celé začala. Samozřejmě že jsme naše receptury vyladili podle moderních vědeckých poznatků, podle zdravotního tvrzení, protože dnes do všeho zasahuje Evropská unie. 

Jaké jsou dnes vaše klíčové produkty? 
Ta vlajková loď a velká srdcovka, to jsou momentálně naše sirupy, které vyrábíme tady nedaleko ve vesnici. Jako rodinná firma jsme s těmi sirupy začínali ve sklepě u nás doma a postupně jsme se vypracovali a udělali si podle hygienických předpisů v maličkém výrobu. Brzy jsme ale zjistili, že nám to nestačí a chtěli bychom se ucházet do roka i o nějakou normu a o zakázky.  Na začátku jsme měli obrat jen 70 000, druhý rok už to bylo 300 000, teď už jsme udělali přes dva miliony a pomaličku kráčíme dál. Poslední tři roky jsme se u těch sirupů zaměřovali především na to, abychom zmodernizovali, co vymysleli naši předkové. A také aby vše bylo vyráběno podle správné výrobní praxe. Spolupracujeme proto i s akademickou půdou. Chceme navíc, aby do budoucna byly produkty udržitelné a už nám v Itálii na míru dokonce vyrábějí plničku, abychom toho dosáhli. Manufaktura zůstane zachována, ale obsah, co se dostane do lahve, bude prostý zárodků – laicky řečeno. Těší nás, jak jsou naše sirupy oblíbené, a mnoho zákazníků nám říká, že jim například náš tymiánový sirup pomohl na rýmu nebo kašel a při nachlazení. Levandulový sirup si u nás kupují na uklidnění. Pracujeme s potravinami, ne s léčivy, ale jsou to potraviny, které se prodávají v lékárnách a ve zdravých výživách a které svět akceptuje, protože odběratelé znají naši kvalitu výroby. Naší technologií, kdy používáme hodně speciální maceráty a přírodní šťávy, jsme unikátní. Myslím, že v Čechách tímto způsobem sirupy nikdo nevyrábí. Chtěli bychom takovou kvalitu do budoucna zachovat, proto nejdeme do velkých řetězců. Mnoho firem vám vyrobí sirup jen z cukrové vody a koncentrátu, ale takhle my vůbec nepracujeme. Sirupy jsou navíc součástí naší vize, co se týče udržitelnosti. Jsou lokálně vyrobené, balené ve skle a ze surovin našeho sadu.

Máte ale i řadu potravinových doplňků. . . 
Ano. Dalším naším produktem, který je velmi oblíbený, je právě IQ Mag. To je řada, kterou vyrábíme u nás. Zákazník si najde přesně takové magnezium, které mu vyhovuje. Máme například oblíbené tablety vhodné například pro manažery a vytížené lidi, kdy ráno je v tabletě více kyseliny listové a ve večerní dávce pak více hořčíku a vitaminu B12. Najdete tam magnezium vhodné před sportem nebo proti svalovým křečím. Je to široká řada a každý zákazník si najde ten svůj produkt. O účinky magnezia se zajímám již celých třicet let a spolupracujeme i s Palackého univerzitou v Olomouci, kde jsme měli různé projekty a podíleli se na vývoji. Spolupracovali jsme také na vývoji produktu se sylimarinem,  který vedl profesor Šimánek.  Začal sám užívat vysoké dávky produktu, na jehož vývoji pracoval.  Ostropestřec mariánský, který obsahuje právě sylimarinový komplex jako účinnou látku, bývá často zařazován jako podpůrná léčba.

Všimla jsem si, že vyrábíte také řadu zaměřenou na ústní hygienu. V čem je výjimečná?
Jde o medicinální ústní hygienu s glukanem, esenciálními oleji a stahující složkou, která působí proti zánětům v ústní dutině i proti paradontóze. Vše je čistě na přírodní bázi. Glukany jsou navíc další účinnou složkou, kterou se zabývám téměř celou dobu svého podnikání. Péče o ústní dutinu je stále podceňovaná a pokud člověk trpí nějakými záněty, ohrožuje i své vnitřní orgány a celkovou imunitu.

 

Co vás na podnikání stále baví? 
Podnikání je krásná práce, která vám otevře dveře do mnoha oborů. Baví mě právě ta pestrost, i když je skutečně náročné učit se stále tolika novým věcem.

Jaký máte soukromý sen do budoucna? 
Chtěla bych mít trochu víc volna a ráda bych jednou přednášela o bylinách, abych tím byla prospěšná  pro firmu i v případě, že by ji převzala budoucí generace.     

 

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - Health+
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020