Loading...

NAŠÍ KONKURENČNÍ VÝHODOU JSOU VZTAHY

28.04.2023

Společnost ENBRA, která letos slaví úspěšných třicet dva let je ryze česká a podnikání mají Brabencovi už po generace v krvi. Josef BRABENEC společně s manželkou našel v devadesátých letech díru na trhu, chopil se příležitosti a vybudoval silnou firmu, která dnes stojí na širokém portfoliu produktů, řešení a služeb v oblasti měření a regulace topenářské techniky, vzduchotechniky a obnovitelných zdrojů energie.  

 

Vaše firma je ve svém oboru lídrem na trhu a může se pochlubit dlouhou tradicí. Jaké byly její začátky? 
V roce 1991 jsme s manželkou zorganizovali evropskou konferenci se šesti sty účastníky. Na ní jsem poznal naše budoucí obchodní partnery. Na základě toho jsme na konci roku založili společnost ENBRA.  Naším prvním produktem byly vodoměry, které tehdy na trhu vůbec nebyly. Objevili jsme tedy „díru na trhu“ a využili situace. Dodnes jsou vodoměry jedním z našich nosných produktů a v jejich prodeji jsme lídrem na trhu.  Díky zahraničním obchodním partnerům jsme zjistili, že k dalšímu rozvoji potřebujeme zkušební laboratoře, ve kterých budeme vodoměry ověřovat. Když jsem podepsal smlouvu na první zkušebnu, nevěděl jsem, jak bude vypadat, ale věděl jsem, že ji mám vyrobit za rok. Do dnešního dne jsme do celého světa dodali více než 150 zkušeben. V současnosti provozujeme nejširší síť zkušeben v České republice. To byl úplný začátek našeho podnikání.

Na čem stojí dnes portfolio vaší firmy? 
Už mnohokrát se ukázalo, že firma, která má pouze jeden klíčový produkt, je snadno otřesitelná. Od počátku byla mojí vizí společnost, která stojí na více nohách, ať už se to týká produktů nebo služeb. Naší snahou je stát se součástí každé domácnosti. Proto dnes ENBRA nabízí široké portfolio produktů, řešení a služeb z oblasti měření a regulace, topenářské techniky, vzduchotechniky a obnovitelných zdrojů energie. Díky intenzivní školící činnosti jsme se stali jedničkou na trhu v oblasti měřicí techniky. Specializujeme se také na rozúčtování tepla a teplé vody v bytových domech, jsme světovými lídry ve vývoji a exportu zkušeben do celého světa a provozujeme nejširší síť zkušeben v České republice.

Jaká je filozofie vaší společnosti? 
V poslední době často slyšíme o udržitelnosti. Pro nás to není žádná novinka, je to základem našeho podnikání, i když jsme o tom takto nikdy nepřemýšleli. Řídíme se selským rozumem a nabízím řešení a produkty, které přinášejí úspory energií, vody. Zabýváme se měřením těchto médií a vzděláváme jak profesionály, tak laiky, šíříme v tomto směru osvětu. Snažíme se dostat do podvědomí lidí, že voda je vzácnost a je potřeba s ní hospodárně nakládat a šetřit. To samé platí i pro úspory v oblasti energií a šetření energiemi. Stejně tak na zkušebnách provádíme tzv. repasi měřících zařízení. Není třeba neustále vyrábět nová a stará vyhazovat, ale umožňujeme prodloužit životnost původního zařízení, které může fungovat několik dalších let. Považujeme za důležité se zabývat recyklací a tříděním odpadu.

Klíčový není jen produkt, ale také zaměstnanec a člen týmu. Ve firmě vytváříme rodinnou atmosféru. Všechny to musí bavit. Chodit do práce, protože se chce, ne proto, že se musí. Krásné prostředí a pěkné vztahy jsou velmi důležité. Sám mám z práce nejvíc kamarádů. Firemní kulturu ENBRA utváříme všichni. Ctíme několik zásad. Když nabízíme řešení, tak víme proč, jak i co. Odevzdáváme kvalitu ve všem, co děláme.

Na co jste ve firmě hrdí?
Jsme hrdí na to, že se nám díky solidnosti, serióznosti, péči o produkty a zákazníka podařilo vybudovat stabilní firmu a značku. Naší největší konkurenční výhodou jsou vztahy. Se zákazníky budujeme pevné přátelské vazby, s dodavateli jednáme férově. Mluví za nás naše více než třicetiletá historie, vždy jednáme tak, abychom se za to nemuseli stydět.

Měl jste jasno hned od začátku kariéry, kam chcete směřovat
Naše rodina má podnikání doslova v krvi, vyrůstal jsem v prostředí, kde se obchodovalo, tvořilo, budovalo a vyvíjelo. Můj dědeček si po 1. sv. válce koupil dílnu v Želetavě, kde vyráběl zemědělské stroje a motory. Můj tatínek pak dílnu převzal a vedl ji i po tom, co mu byla odebrána. Vyrůstal jsem v továrně, ale vzhledem k situaci, která byla, nikdo nepředpokládal, že bych ji někdy mohl vést. Já sám jsem proto vystudoval VUT v Brně a 20 let pracoval v Metrologii se specializací na velmi přesná laboratorní měření teplot. Lákaly mě však další výzvy a v roce 1991 jsem se rozhodl založit si vlastní firmu. Začínal jsem od úplné nuly, ale bylo to pro mě vzrušující. Jako spousta dalších známých firem jsme začínali v garáži.

Jak vás osobně podnikání změnilo? 
Snažím se mít odstup a nadhled. Vytvořit si prostor pro uvažování o dalším rozvoji společnosti a nenechat se zavalit operativou. Spoléhám se vždy sám na sebe a svou rodinu. Původně jsem firmu zakládal se společníkem, ale již za rok jsem viděl, že je hodně opatrný, všeho se bojí a začal mě brzdit.

Dnes předáváte zkušenosti mladší generaci. Jaké jsou výhody a úskalí rodinného podnikání? 
Nyní firmu ENBRA vede moje dcera Jana s manželem, kteří jsou zároveň v představenstvu společnosti. Druhá dcera Eva vede Strojírnu BRABENEC, která byla nakonec v roce 1993 naší rodině v restituci vrácena. V práci se navzájem doplňujeme, inspirujeme a máme pro sebe pochopení. Obrovskou výhodou rodinné firmy je rychlost v rozhodování a flexibilita. Aby mohli mladí růst, tak máme pevnou dohodu, že nebudu vstupovat do pracovních procesů, s nikým diskutovat o práci jinak než konzultačně, a nebudu prosazovat svoje nápady.

V čem cítíte naprostou shodu a kde se vaše názory na podnikání různí
Shodneme se v tom, že osobní komunikace je 99% úspěchu a emoce se nedají přenést jinak než osobně. Emoce hrají důležitou roli v životě, práci, lásce, bez nich to nejde. Je to tedy o emocích a získat člověka k sobě jako parťáka a být neustále zvědavý, jak se mu to daří. Ptát se, komunikovat, chválit.

V čem se dokážete v rámci rodinného podnikání navzájem obohatit? 
Setkal jsem se s mnoha lidmi, kteří mě učili pracovat a inspirovali mě. Sbíral jsem zkušenosti od starších a řídil se podle nich. Prací žila celá rodina. Moje dcery jdou v mých stopách a převzaly vedení firem.

Stejně tak jako mě inspiroval můj tatínek, který mě naučil řemeslu, tak já se snažím inspirovat další generace. Zastávám názor, že k lásce k firmě a k podnikání se musí vychovávat už od malička. Vnoučata vedu k malým podnikatelským projektům. Řeknu vám to na příkladu. Po dědečkovi mám 12 ha lesa, ve kterém celá rodina sázela tři tisíce stromků. Oni pracovali v potu dřiny celý víkend, zatímco já jsem přišel s ideou a vyrobil pro ně škvarkovou pomazánku. O to, zda les jednou převezme můj vnuk, se starat nemusím. Stačí čtyři tyto brigády, dřina a ocenění a on mi řekne: „Dědo, ten les bude jednou můj, já ho mám rád.“

Jaký nejtěžší moment jste musel v podnikání překonat? 
Samozřejmě určité problémy a rizika byly. V historii se nám několikrát stalo, že jsme vybudovali nový trh pro některou ze značek, které jsme prodávali. Vytvořili jsme celou distribuční síť, a nakonec nám dodavatel v distribuci zabránil a tuto síť si převzal pod sebe. To nám způsobilo nemalé ztráty u řady produktů. Proto od roku 2015 si necháváme vyrábět a vyvíjet produkty pod značkou ENBRA. Já jsem optimista. Svět byl a je příznivý, žijeme v krásné zemi, kde se vše dělá lehce.

Jaké byly největší milníky v rozvoji společnosti? 
 V roce 1991 jsem organizoval evropskou konferenci se šesti sty účastníky. Na ní jsem poznal naše budoucí obchodní partnery. Na základě toho jsme 4. 12. 1991 založili společnost ENBRA.  Naším prvním produktem byl vodoměr, následovaly zkušební laboratoře. V letech 1993–1995 se nám podařilo rozšířit portfolio produktů o indikátory, měřiče tepla, službu rozúčtování, plynové kotle a ohřívače vody. V souvislosti s tím v letech 1995–2005 následovala expanze na zahraniční trhy. Otevřeli jsme pobočku na Slovensku, v Polsku a Rusku a další pobočky v České republice. V roce 2010 jsme prošli velkou restrukturalizací a jednotlivé společnosti jsme zfúzovali do jediné společnosti ENBRA, a. s.

V letech 2010 – 2015 jsme uvedli na trh tepelná čerpadla, ultrazvukové měřiče tepla, solární systémy a otevřeli jsme topenářskou galerii, kde jsme školili své partnery v oblasti obnovitelných zdrojů energie.

V roce 2015 jsme všechny produkty sloučili pod značku ENBRA.

Od roku 2015 jsme doplnili portfolio produktů o vzduchotechniku, zejména klimatizace a rekuperace.

Dlouhodobě hodně investujeme do vývojových projektů, vyvinuli jsme nové technologie a softwary pro dálkové přenosy, nový elektrokotel s unikátním principem ohřevu vody. Neustále pracujeme na zlepšování našich služeb pomocí projekce a centra služeb zákazníkům.

V průběhu let se naše “garážová“ firma stabilní středně velkou firmou s více než 100 zaměstnanci.

Když se podíváte zpět na úplné začátky společnosti a srovnáte s tím, co vidíme dnes.  Jaké máte pocity? 
Že jsem v životě měl obrovské štěstí. Jak v podnikání, kde jsem natrefil na skvělé lidi, se kterými se mi podařilo vybudovat úspěšnou firmu, tak v soukromém životě. Mám skvělou ženu, šikovné děti a nádherná vnoučata. Jsem rád, že dílo, které jsem začal, mám komu předat a mám možnost sledovat své děti, jak firmu dále rozvíjí a vkládají do ní svoji osobitost. Jsem si vědom, že ne všichni podnikatelé mají toto štěstí, aby mohli firmu předat vlastním dětem. Když se dnes podívám na svá vnoučata, tak se o budoucnost naší rodinné firmy vůbec nebojím.

www.enbra.cz

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - Health+
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020