Loading...

Naše země není soběstačná ve výrobě masa

04.11.2019

Výrobci masa s ohledem na historický vývoj a změnu spotřebního chování lidí výrazně změnili strukturu produkce masa. Zatímco po nástupu komunistů v roce 1948 průměrný Čech zkonzumoval 33,3 kilogramu masa, na konci komunistické éry v roce 1989 to již bylo 97,4 kilogramu. Zajímavé přitom je, jak se proměnily spotřebitelské preference. Zatímco v roce 1948 lidé konzumovali téměř stejné množství vepřového a hovězího masa, v roce 1989 již jednoznačně dominovalo vepřové maso. Popularitu postupně získávalo drůbeží maso, jehož spotřeba se v průběhu minulého režimu zvýšila téměř sedmkrát.

Po sametové revoluci se konzumace masa začala snižovat. Dnes průměrný Čech sní ročně téměř o dvacet kilogramů masa méně než na konci komunistického režimu. Nejoblíbenějším typem masa zůstává vepřové. Na druhé místo se posunulo drůbeží maso a až s velkým odstupem na třetím místě je hovězí maso. Konzumace ryb se za posledních 30 let téměř nezměnila a stále se pohybuje kolem pěti až šesti kilogramů na osobu za rok.

Podle nejnovějších dat v České republice stále dominuje výroba vepřového masa. Ve třetím čtvrtletí 2019 bylo poraženo 574 tisíc prasat, z kterých bylo vyrobeno 51 586 tun vepřového masa. Druhým nejrozšířenějším typem masa je drůbeží, kterého bylo vyrobeno 43 258 tun. Výroba hovězího masa je v České republice podstatně méně rozšířená. Ve třetím čtvrtletí letošního roku bylo vyrobeno 17 422 tun hovězího masa. Celkově výroba masa dosáhla úrovně 112 320 tun, což představuje meziroční nárůst o 2,7 procenta.

Zatímco v loňském roce zemědělce trápily nízké výkupní ceny jatečných prasat, letos je situace odlišná. Ve třetím čtvrtletí 2019 došlo k meziročnímu růstu cen jatečných prasat o 24,4 procenta. V průměru se jatečná prasata prodávala za 34,23 koruny za kilogram živé hmotnosti. Tento vývoj je zapříčiněn rostoucí poptávkou po vepřovém mase v zahraničí. Ta je vyvolána africkým morem prasat a nutností vybíjet chovy v Číně a dalších zemích. Ceny jatečného skotu ve třetím čtvrtletí 2019 meziročně klesly o 2,4 procenta. Naopak ceny jatečných kuřat se meziročně zvýšily o 1,9 procenta.

Struktura zahraničního obchodu České republiky v živočišné výrobě je zaměřena na vývoz živých zvířat, u kterého dosahujeme kladné obchodní bilance. Živá zvířata jsou přitom určena k dalšímu chovu i k porážce a zpracování na maso. Česká republika dosahuje záporné bilance zahraničního obchodu s masem. Dovoz vepřového, drůbežího i hovězího masa silně dominuje před vývozem. Česká republika tak ve výrobě masa není soběstačná a neobejde se bez dovozu ze zahraničí.

Zdroj: https://www.investice.cz/nase-zeme-neni-sobestacna-ve-vyrobe-masa

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020