Loading...

Martin Wichterle: Delegovat pravomoci někdy bolí

19.02.2019

Hostem posledního setkání Klubu lídrů v roce 2018, které se uskutečnilo v prostorách společnosti MICROSOFT, byl úspěšný český podnikatel Martin Wichterle. Jeho jméno je spojeno zejména se strojírenskou značkou Wikov. V příjemném rozhovoru jsme se dozvěděli nejen o tom, co chystá, jak se mu podniká ve sklářství, ale prozradil také, co se musel v podnikání nezbytně naučit.

 Martin Wichterle, vnuk slavného českého vědce, vynálezce kontaktních čoček, Otty Wichterleho, vzkřísil znač­ku Wikov v roce 2004, kdy nově zakoupené firmy ČKD Hronov a Škoda Gear z Plzně přejmenoval na Wikov MGI a.s. a Wikov Gear s. r. o. Tím se začala psát novodobá historie firmy, která letos oslaví 100leté výročí. V dnešních dnech patří do strojírenské skupiny Wikov Industry, kromě již zmiňovaných společností, také Wikov Sázavan ze Zruče nad Sázavou, konstruktérská kance­lář Orbital2 a v neposlední řadě společnost Detail CZ ze Žirovnice a Jemnice. Všechny tyto firmy se zabývají strojírenskou výrobou, stěžejním produktem skupiny jsou mechanické převodovky a ozubená kola pro nejrůznější průmyslové obory. Skupina Wikov Industry vyváží více jak 75 % své výroby do zahraničí, zaměstnává přes 920 lidí a její tržby se pohybují na úrovni 1,8 miliardy Kč.

Tématem, které řeší snad každý majitel úspěšné firmy, Lídry nevyjímaje, je delegování pravomocí a přenechávání zodpovědnosti na své kolegy a podřízené. Může to být složitý a náročný proces trvající někdy i roky, ale když se povede, je přínosný pro obě strany. Právě to byla jedna z činností, které se musel naučit i Martin Wichterle. Donutily ho k tomu totiž okolnosti. A jak sám přiznává, musel se naučit žít s tím, že to není on, kdo vše rozhoduje. „V jedné z mých firem, kterou jsem již prodal, jsem to byl 12 let opravdu já, kdo ji řídil. Měl jsem tak relativně opravdu dobrý přehled o tom, co se v ní děje, co kdo dělá,“ vyprávěl na setkání Klubu lídrů Martin Wichterle. Tento přehled měl i přes to, že jeho firma zaměstnávala více jak 100 lidí a v roce 2002 dosahovala půlmiliardových tržeb. Zlom však přišel v momentě, kdy firmu prodal. Místo toho, aby si odpočinul, se totiž rozhodl koupit další firmy. „Zapomněl jsem však, že jsem měl závazek vůči novému majiteli firmy, a to ten, že v ní musím ještě rok zůstat a pracovat. Ocitl jsem se tak v situaci, kdy jsem nově pořízené firmy nemohl řídit. Musel jsem totiž stále chodit do té staré práce, což mi samozřejmě pilo krev a přiznám se, že jsem stříhal onen pověstný metr, jen abych to měl už za sebou,“ vzpomínal Martin Wichterle, který byl touto nastalou situací donucen k tomu, aby si do svých nově koupených firem najal management, na který musel delegovat exekutivní pravomoci. „Postupně jsem se naučil s tímto stavem sžívat, až se mi to téměř podařilo. V případě mých strojírenských firem jsem pak, dá se říci, zcela mimo exekutivu.“

Před čtyřmi lety vstoupil Martin Wichterle jako úspěšný strojař i do sklářského průmyslu. Jeho jméno se tak objevuje ve dvou českých sklárnách – Bomma a Rückl. Do nižborské sklárny přivedl mistry svého oboru – architekta Josefa Pleskota, grafického designéra Ale­še Najbrta a designéra Ronyho Plesla.  „Fakt, že jsem se pustil do tohoto odvětví, mě osobně do jisté míry překvapil. Je to totiž opravdu jiný svět než ten, ve kterém jsem se do té doby pohyboval. Začínal jsem v geologii, pak jsem se dostal ke strojírenství. Sklářství je o designu, marketingu, o práci se skvělými lidmi. Na druhou stranu je to pak méně o vydělávání peněz,“ poznamenal s úsměvem podnikatel, který svým způsobem „zachraňuje“ české sklářství. Nutno však podotknout, že sklárna Bomma, v níž vznikají designová svítidla, která jsou dnes svou kvalitou a designem na světové špičce, v současné době již vydělává. A to i přes to, že v momentě, kdy do ní Martin Wichterle vstoupil, nebyly její hospodářské výsledky v dobré kondici. „V nižborských sklárnách je situace momentálně taková, že snad rok 2018 zakončíme, případně první kvartál 2019, zakončíme s provozní nulou,“ doplnil.

Setkání Klubu lídrů podněcují nejen ke sdílení podnikatelských příběhů a zkušeností. Poměrně často se stává, že v příjemném prostředí, naši hosté prozradí i plány, které je čekají. Martin Wichterle se chystá rozšiřovat počet výrobních závodů spadajících pod Wikow Industry. „Momentálně stavíme první výrobní závod mimo Českou republiku, a to v Rusku, kde budeme montovat převodovky pro kolejová vozidla. Máme v plánu koupit také jeden v Německu. Dohromady tak budeme mít sedm výrobních závodů,“ prozradil Martin Wichterle s tím, že právě ruský trh je pro Wikow Industry zajímavý. Na mnoho produktů zde má monopol jakožto dodavatel. „Rusové nás považují za kvalifikované výrobce. To nám umožňuje držet stejné ceny jako například němečtí strojaři a jsme úspěšní, což se vám nikde jinde na světě nestane.“

„Cílem projektu Ocenění Českých Lídrů je vytvářet pro podnikatele prostor a příležitost se setkávat, navzájem inspirovat a sdílet své zkušenosti. Setkání s Martinem Wichterlem tento náš cíl splnilo podle mého měrou vrchovatou, což bylo naprosto zjevné při otevřené diskuzi, kdy i naši milí členové pokládali zajímavé dotazy, aniž bychom je k tomu museli dlouze vyzývat. Věřím, že i rok 2019 bude plný takových příjemných, podnětných a zajímavých setkání,“ řekla k poslednímu klubovému setkání Helena Kohoutová, zakladatelka Ocenění Českých Lídrů.


Fotky ze setkání Klubu lídrů ZDE.

 

Partnery setkání s podtitulem ČESKÝ PRŮMYSL - ČESKÁ TRADICE - ČESKÉ KNOW HOW byli:

  • Vodafone
  • Expobank
  • Microsoft
  • Autocont
  • Daquas
  • Palatinum

Partneři

Logo - Microsoft
Logo - DAQUAS
Logo - Fortinet
Logo - AUTOCONT a.s.
Logo - bh securities
Logo - nsg morison
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - Kopecký - Autosalony
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA
Logo - mediarex
Logo - presentigo
Logo - PROGRAM H PLUS
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - SATUM CZECH
Logo - Likor
Logo - GERLACH
Logo - 201 consulting s.r.o.
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Fresh Catering
Logo - KLIMSZ

Mediální partneři

Logo - Česká Informační Agentura - ČIANEWS
Logo - Franchising.cz
Logo - Svět Průmyslu
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - Reg TV
Logo - Trade
Logo - Age
Logo - Age
Logo - Hospodářské noviny
Logo - Inpublic Group
Logo - Business leaders
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Brands&Stories
Logo - S-presspublishing
Logo - S-presspublishing
Logo - S-presspublishing
Výsledky 2018