V samém srdci Moravy sídlí rodinná firma ETIFLEX jejíž majitelka Lucie Hotařová navázala na práci svých rodičů a úspěšně podnikání rozvíjí společně se svým manželem v duchu tradic, přitom s velkým smyslem pro inovace a podporu regionu.
Jaká je historie Vaší firmy, kde začal Váš podnikatelský příběh?
U zrodu naší tiskárny stál můj tatínek, který po desetiletích zaměstnání v tehdejších Moravských tiskařských závodech začal v roce 1991 podnikat. Skromné začátky v garáži našeho domu, kde na jednom tiskařském stroji ručně sázel první etikety pro vinaře, se postupně rozvinuly a dnes má naše tiskárna 30 zaměstnanců. Tatínek byl můj velký vzor, naučil mě udělat pro zákazníky maximum. Vždy měl na prvním místě zákazníka a jednal se ctí. Prioritou bylo dodržet slovo a usilovat o nejlepší kvalitu. To se mi vrylo pod kůži už v dětství, kdy jsem trávila spoustu volného času v tiskárně, protože rodiče byli zkrátka pořád v práci.
Dnes vedete firmu vy. Jaké to je podnikat s rodinou? Vidíte to jako jednoznačnou výhodu? Jak máte rozdělené role?
V čele firmy jsem dnes spolu s manželem, všechna zásadní rozhodnutí samozřejmě děláme společně a firemní chod je neoddělitelně propojen s naším soukromým životem, tak jak to v rodinných firmách bývá. Co se týče každodenní pracovní náplně, tak to máme jasně rozděleno. Já mám na starosti obchodní část provozu a marketing, manžel zase zastřešuje oblast technologie a výrobní procesy.
Kdo jsou Vaši nejčastější zákazníci?
Sídlíme v Břeclavi, v srdci Jižní Moravy, což nás tak nějak osudově předurčilo ke spojení s oborem vinařství. Naše technologie má široké uplatnění, ale my jsme se specializovali na tisk etiket na víno. Díky tomu, že se jim věnujeme opravdu v 90% našich zakázek, máme bohaté zkušenosti a mezi vinaři už máme vybudované jméno.
Vytvořili jste aplikaci Živá etiketa. Můžete nám ji představit?
Ano, na zahraničních projektech jsme se setkali s využitím augmentované, rozšířené reality na nápojových obalech a rozhodli jsme se tuto novinku zpřístupnit také našim vinařům. Prakticky jde o to, že etiketa při pohledu přes mobilní telefon oživne, rozhýbe se a rozezní. Vinaři tak mají novou možnost, jak prostřednictvím etikety komunikovat se svými zákazníky, mohou jim předat vzkaz, povyprávět o víně, představit svou filozofii. Obzvláště v dnešní době, je to velmi zajímavá cesta, kterou začínají progresivní vinaři využívat.
Gastronomie je v současnosti jedním z oborů, na které velmi výrazně působí dopady současné situace. Jak tento fakt ovlivnil Vaše podnikání? Během první vlny jste zorganizovali iniciativu „To si vypijeme“. Povězte nám něco o ní, jak byla úspěšná?
Na začátku koronavirové krize jsme byli jako paralyzovaní, vinaři jsou nejen naši zákazníci a chlebodárci, ale často také dobří přátelé. Proto jsme stále přemýšleli, jak bychom jim mohli pomoci v době, kdy jim opatření uzavřela několik prodejních kanálů a velmi omezila akce, které je živí. Vznikla jednoduchá myšlenka, že uděláme to, co umíme nejlépe, vytiskneme samolepky. A tak jsme vinařům rozdali desítky tisíc samolepek se vzkazem ke koncovým zákazníkům ve smyslu: „Děkujeme, že podporujete místní vinaře“, aby lidé při nákupu upřednostnili místní víno před zahraničním. K tomu jsme během pár dní s vinaři natočili virální video a vypustili projekt mezi lidi. Vinaři se s vervou zapojili, podpořili projekt sdílením a samolepky lepili na každý karton s vínem, který rozesílali po republice. Podařilo se nám do akce zapojit stovky vinařství a odezvy byly velmi povzbuzující. V další fázi vznikla velká soutěž o 3x dvě stovky unikátních vín, která vyvrcholila v prosinci 2020. Momentálně mi v hlavně zraje myšlenka, jak iniciativu posunout dále a využít ji pro dlouhodobou podporu českého a moravského vinařství, protože to je hlavní cíl v mém profesním životě.
Jaký je Váš vztah k online komunikaci?
Ze své podstaty s lidmi nejraději jednám z očí do očí a online komunikaci jsem nikdy moc nepropadla. Neholduji sociálním sítím a nemám ráda online meetingy. Se zákazníky se nejraději potkám vždy osobně, kdy energie proudí a vše se domluví rychleji. Naše tiskárna si vystačí s Facebookovou stránkou, kde občas našim věrným fanouškům ukážeme, co je nového. Mám ráda rodinnou a přátelskou atmosféru v práci, kterou se snažím udržet jak ve vztahu k zaměstnancům, tak zákazníkům. Jižní Morava je pověstná svou srdečností a v tomto duchu to cítím i já.
Máte nějaký lidský vzor, kdo je pro Vás vzorem a inspirací v podnikání
Jednoznačně je to můj tatínek. Moc mi chybí, že už s ním nemůžu probírat strasti, které podnikání přináší. A tak mi nezbývá než si představit, jak by danou situaci řešil právě on.
Co pro Vás v tomto atypickém čase znamená ocenění, které jste v soutěži OCP získala?
Ocenění mi udělalo obrovskou radost. Také jsem se utvrdila v tom, že má ochota pomáhat druhým má smysl. Následná upřímná gratulace ze strany zákazníků mi to ještě znásobila. Zůstávám však pokorná a zavázána svému regionu pomáhat dál.
Jak vnímáte projekt Ocenění Českých Podnikatelek a jak na vás zapůsobilo setkání s jeho zakladatelkou Helenou Kohoutovou?
Paní Kohoutovou vnímám jako velmi výjimečnou ženu. Obdivuji její energii a úsilí, které vkládá do ocenění českých žen. Sama by si zasloužila ocenění.