Interiérový design veřejných prostor už není v Čechách opomíjený jak v dřívějších uniformních časech. V domácím prostředí se ovšem na profesionální designéry spoléhá jen malá část klientů. Jejich přičiněním však lze „zážitek bydlení“ pozvednout o několik úrovní výše. Je to cesta ke skloubení pohodlí a elegance. Průvodkyní na této cestě může být paní Olina Kahl, majitelka společnosti Dekre, jejíž řešení Smart Walls vrací na stěny místností dekorační a funkční látku podobně, jako to dělávali šlechtici na svých hradech a jiných sídlech.
„Praktičnost, komfort a krása. Jsme jimi posedlí už více než 20 let. Za tu dobu jsme se naučili mnohé – především však, že pro každého představují něco jiného.“ Tato myšlenka mě zaujala na vašich webových stránkách. Můžete ji rozvést?
V posledních dvaceti letech jsme se věnovali a věnujeme návrhům, výrobě a instalaci systémů shop in shop pro značkové firmy. Koncept shop in shop označuje výhodnou symbiózu zavedeného kamenného obchodu či obchodního centra a nezávislého prodejce, kterému zde vyčlení část prostoru pro nabídku jeho zboží či služby. V tomto uspořádání je samozřejmě na prvním místě vytvoření nákupního prostředí, které je pro zákazníky příjemné a přitažlivé, navede je správně sortimentem a dobře reprezentuje značku. Tehdy musí vyniknout především krása vystaveného výrobku.
Asi před šesti lety jsme vytvářeli shop in shop studio pro firmu Treca, francouzského výrobce exkluzivních postelí. Řešili jsme pro ně fresky na stropech a malby zdí. Původně jsme skutečně malovali na zeď, pak jsme ale našli technologii vypínaných látek, která umožnila instalovat potištěné materiály. Bylo to rychlejší i preciznější. Otevřelo to spoustu možností a já měla pocit, že je nutné je přinést i soukromému sektoru. Nepoužívat tuto metodu čistě pro reklamu v obchodech, ale jako interiérový doplněk.
Škála materiálů, které mi představil německý výrobce technických látek a vypínacího systému, nás přivedla k nápadům i možnostem, jak textilie v prostoru využít daleko více. Vedle čistě rychlé přeměny interiéru, bez nečistot, prachu a složitých stavebních úprav se nabízelo také vylepšení prostorové akustiky, řešení světla či projekce a v neposlední řadě povznesení estetického dojmu. Proto Smart Walls.
Estetické vyznění však mělo kvůli technickému rázu materiálů své limity. Proto jsme se spojili s českou stylistkou, paní Olo Křížovou, a vygenerovali několik kolekcí pod heslem „ošatíme váš dům půvabným textilem“. Chtěli jsme navázat na historické pojetí textilu na stěnách z pradávných dob až do dvacátých let minulého století.
Moderní architektura přináší krásné bytové i nebytové prostory čistých linií a minimalistického stylu. Je to nádherné, ale bohužel při absenci materiálů pohlcujících zvuk často velmi neútulné. Třepotavé ozvěny narušují klidný a příjemný pobyt v exkluzivním prostoru. Výběr esteticky vhodného materiálu může tento problém odstranit.
Co všechno pro mě může udělat Dekre?
Dekre řeší prostory od návrhu po provedení. Za mnoho let působení jsme okolo sebe vytvořili síť spolehlivých dodavatelů z oblasti zpracování dřeva, kovů, skel, plexiskel a dalších materiálů. I ta je součástí našeho know-how. Máme také možnost truhlářských úprav ve vlastní režii. Současně disponujeme svou šicí dílnou, která sešívá látky do vzoru a šije další doplňky. V dnešní době šijeme a instalujeme záclony, závěsy, koberce…
Navrhujeme celé interiéry. A vlastními zaměstnanci i najatými řemeslníky pokryjeme projekt od vizualizace ke kompletní realizaci. Jsme toho schopni díky dlouholeté spolupráci, hledání, vytváření dobrých partnerských vztahů. Dodavatelů je potřeba si vážit stejně jako zákazníka.
A kdo je váš typický zákazník?
Zákazníky jsou domácnosti, firmy i státní instituce. Přístup klientů těchto dvou skupin se liší převážně s ohledem na finanční možnosti. Zakázky pro domácnosti jsou spojené s rozmanitějším designem. Vzhledem k finanční náročnosti našeho produktu jsou ale v menšině. Často nás srovnávají s tapetami. To je ale z hlediska náročnosti materiálu a jeho zpracování nesouměřitelné.
U firemních zákazníků se jedná primárně o řešení akustiky, které je cenově srovnatelné s jinými opatřeními. Pokud tedy nebudete dávat na stěnu obaly od vajíček :-).
Jaké jsou výhody Smart Walls?
Použití Smart Walls je rychlé a bezprašné. Lze často vytvořit řešení, které by bylo stavebně nereálné. Zároveň je zde zmíněná výhoda vylepšení prostorové akustiky. Nejsou zde nutné žádné mokré procesy, které následně vyžadují určitou dobu schnutí. Je to ale nákladnější než stavební úpravy.
Jak se tedy u nás daří podnikání v této oblasti? Je těžké sehnat a rozjet zakázku nebo máte přetlak poptávky?
Je to stále velmi neznámý produkt a vyžaduje silnou marketingovou podporu. Vzhledem ke covidové době, kdy byly v Evropě zavřené obchody a my nemohli dodávat shop in shop systémy, museli jsme výdaje na marketing silně redukovat. Přetlak nemáme, ale dnes už se na nás obracejí firmy a architekti opakovaně, což mne přesvědčilo, že produkt je dobrý.
Když se věnujeme nějakému prostoru nebo celému interiéru, snažíme se daný vzor nenápadně opakovat. Buď ve stejném materiálu nebo ve stejném vzoru jen s jinou barvou. Je to stěna, ke které následně použijete ze stejného materiálu polštáře na sedačku nebo na postel. Nebo to je u jídelního stolu jednobarevné čalounění židlí a jednu z nich oblékneme do stejného designu, jako má stěna. Nebo vybraný materiál použijete na více místech v domě. Je to hra, kterou nelze určit dopředu. Vždy záleží na daném prostoru a na vybraném materiálu.
Jak hledáte výrobce vhodných tkanin?
Naše shop in shop systémy byly a jsou převážně pro klienty z oboru domácího textilu. V něm se pohybujeme už velmi dlouho. I dodavatelé našich látek jsou zároveň našimi zákazníky, pro kterého tvoříme prezentaci v obchodech. Těšíme se tak velmi vstřícnému přístupu.
Zároveň jezdíme na mezinárodní výstavu „Heimtextil“ ve Frankfurtu, kde najdete výrobce látek ze všech koutů světa. Indie a Turecko tu hrají velkou roli. Přiznám se však, že spolupráce, kterou máme se svým současným dodavatelem, je vzhledem k výběru vzorů a možnosti sami si definovat barvy velmi přesvědčivá.
Daří se vám expandovat za hranice, nebo odtamtud naopak přichází konkurence?
Plánujeme minimálně rozmach do Německa, ale bude to finančně a personálně náročné. Máme ještě pár domácích úkolů, než se k tomu propracujeme. Krom toho se teď soustředím na vývoj Smart Walls nejen v oboru stěn, ale i doplňků. Plánuji rozšířit portfolio výrobků z materiálů Smart Walls. V situaci, kdy se firmy snaží kancelářské prostory zpříjemnit nejen akusticky, ale i vizuálně, jsme navrhli akustická křesla, která se liší od běžných produktů svou rozmanitostí a barevností. Navozují tak více „domácí“ prostředí a samozřejmě korespondují s našimi Smart Walls. Ráda bych rozšířila povědomí o tomto výrobku na českém trhu a postupně se orientovala i na zahraničí.
Navštěvujete interiéry, které jste navrhli a vytvořili, třeba po roce běžného provozu? Revidujete, vracíte na koleje?
To je oprávněná otázka. Uživatelé prostor se velmi liší. Pokud budete pracovat pro někoho, kdo ctí čistou linii a má rád střídmost, v interiéru se udrží původní záměr. Pokud ale narazíte na člověka, který se rád obklopuje spoustou věcí, prostor se změní k nepoznání. Je to sice zdrcující, ale žije a pracuje tam člověk, který se v tom cítí dobře. To měnit nelze.
Jaká byla vaše cesta k této profesi?
Co předcházelo tomu příběhu s freskami malovanými na látku? Vystudovala jsem v německém Dortmundu obor hospodářských a sociálních věd. Ihned po studiu jsem chtěla kamarádům z Čech pomoci s jednou fabrikou na výrobu nábytku, a nakonec jsem se stala společníkem. Otevřelo mi to svět návrhů nábytku a různých projektů. Baví mne, když vizuálně krásné řešení můžete spojit s funkčností. V tomto případě převážně s vylepšením akustiky.
Letos v prosinci bude společnosti Dekre osmnáct let. To je už dospělá i dle lidských měřítek, natož podle těch firemních. Byly někdy těžší okamžiky? Něco jako (první, druhá, třetí) puberta?
Dekre je česká firma, která v roce 2006 postupně přebrala činnosti německé společnosti Darre Möbel GmbH. Tu jsem založila už v roce 1997. Spoluvlastnila jsem výrobu nábytku v Jablonci nad Jizerou a importovala do Německa jak shop in shop systémy, tak exkluzivní lůžka z masivu. Prodej napřímo byl vzhledem k celnímu odbavení pro jednotlivé zákazníky složitý. Po vstupu do Evropské unie, resp. do Schengenského prostoru již tato společnost nebyla nutná. Navíc jsem tou dobou žila už v Čechách. K jejímu uzavření přispělo i výrazné zpevnění koruny v roce 2008, které nás vedlo k tomu velkou část obchodu s masivními lůžky v Německu ukončit. Cenový nárůst byl tak ohromný, že by to neprošlo. Měli jsme smlouvy s nákupními svazy, kde se tvrdě vyjednávalo o dvě tři procenta tak jednou za dva roky. A najednou se cena zvedla o 15 %.
Zlomových bodů v historii mého působení bylo více. Jestli se ale ptáte na pubertu, tak od zahájení start-upu Smart Walls, prožívám asi tu třetí.
Jak se vám daří udržet rovnováhu mezi osobním životem a pracovními povinnostmi? Práce mne baví a děti mám dospělé. Pracuji společně se svým partnerem a jsme zvyklí se o pracovní starosti podělit. Když je toho mnoho, řekne mi, že už nechce pracovat :-).
Chodím do fitness clubu, běhám, jezdím na koloběžce. Zajímá mne politika, poslouchám podcasty a audioknihy. O víkendu pracuji na našem statku na Kokořínsku, kde se snažíme vypěstovat vlastní ovoce a zeleninu a staráme se o koně, prasata, slepice a kočičky.
Co děláte, když se něco zrovna nevede? Stává se vám to vůbec?
Myslím, že je to součást podnikání a že se to běžně stává. Musím najít důvod a napravit to. Samozřejmě, že se to neobejde bez emocí :-).