S Janem Jirovcem, partnerem a obchodním ředitelem společnosti Logio s.r.o jsme si povídali o tom, jak se dá zlepšit fungování firem a zefektivnit jejich procesy. Cílem společnosti Logio s.r.o je především zastavit zbytečné plýtvání časem a penězi zákazníků.
Pomáháte největším výrobním podnikům, velkoobchodům a retailovým prodejcům řídit dodavatelské řetězce. Můžete nám přiblížit, jak to funguje prakticky?
V ekonomice probíhá mnoho fyzických toků surovin, výrobků, zboží. Z makro pohledu lze udělat skokové zlepšení nebo úsporu, když uděláme dobrý design všech cest těchto toků a následně je dokážeme dobře řídit. Naše práce je tedy pro firmy vymýšlet jak co nejlevněji a nejrychleji dostat suroviny nebo zboží k nim a pak následně své produkty nebo zboží k zákazníkovi. Na to máme hromady zkušeností, znalostí a nástrojů. Téměř vždy se jedná navíc o počítatelnou úlohu, takže se můžeme opírat o tvrdá data, když rozhodujeme, kde bude sklad anebo jaký typ přeprav se použije. Se zákazníky spolupracujeme formou projektů, případně později i operativní podpory.
Pracujete s čísly a v první fázi analýzy využíváte umělé inteligence. Co všechno se dá vyhodnotit tímto způsobem?
Sofistikované matematické a statistické metody dávají smysl v modelování distribuční strategie, o které jsem mluvil v předchozí části, ale i taktickém a operativním řízení nákupu a distribuce každé firmy. Hlavní použití je pro výpočet předpovědi- obvykle v oblasti prodejů zákazníkům, od kterých se odvíjí všechny další procesy v našich firmách. Představte si situaci, kdy naším sofistikovaným nástrojem dokážete předpovědět co vás čeká v prodeji, naplánovat své nákupy a pak následně již „jen“ korigovat nahodilé či neočekávatelné stavy. Je to jednodušší situace a vede k menšímu plýtvání jak zbožím, tak lidskou energií. Přínos pro planetu také významný, pokud dokážeme razantně snížit najeté kilometry často se zbožím, které zákazníci nekoupí.
Dnešní situace plná zvratů a stále se měnících opatření vede firmy k daleko větší opatrnosti v oblasti investic. Jak rychle dokážete reagovat na jejich aktuální potřeby související s pandemií?
Velmi rychle. V konzultačních projektech jsme zvyklí na proměnlivost. Náš software pak po implementaci u zákazníka hledá trendy v prodejích každou noc a korekce chování zákazníka lze realizovat prakticky na denní bázi. V tom jsme koneckonců výjimeční, že jsme od samotného začátku vyvíjeli naše algoritmy, tak aby uměly reagovat na dlouhodobé trendy a krátkodobé výkyvy, a to i v řádu hodin. Kombinací těchto dvou principů dosahujeme vysoké přesnosti a patříme tím ke světové špičce.
Jaké nejčastější problémy pomáháte firmám řešit?
Jak distribuovat své výrobky co nejefektivněji.
Jak změnit model distribuce vzhledem e-commerce, změně-rozšíření portfolia atd.
Jak správně řídit zásoby na všech úrovních firmy.
To jsou řekněme ty nejčastější položky. My však především pomáháme našim klientu naskrz celý dodavatelský řetězec a pomáháme pochopitelně u těch nejčastějších problému, ale víme si rady i s těmi vzácnými. A to je důležité, neboť dodavatelský řetězec je jen jeden a my nemůžeme pomáhat jen tam, kde to je zjevné. Je to jako v medicíně, k čemu je vám praktický lékař, který by uměl léčit jen angínu, byť sebe líp?!
Na jakých hodnotách Logio stojí, v čem je váš přístup výjimečný?
I s přibližně sto padesáti zaměstnanci se snažíme uchovat si rodinný charakter firmy. Chceme, aby nás to, co děláme bavilo. Děláme jen věci, které mají smysl. A pak je zde ten holistický pohled na supply chain, který jsem zrovna zmiňoval.
S klientem tedy máte dlouhodobý vztah a vaše doporučení se mění v návaznosti na změnách v jeho podnikání. Jste na klienta stále napojeni, nebo po čase přichází znovu a vše začíná od nuly?
Obojí zažíváme. Samozřejmě nejraději jsme si se zákazníkem nablízko stále. Klientovi to poskytuje komfort naší stále aktualizované znalosti problematiky a urychluje to všechna řešení. Máme ale i klienty, kteří nás využívají opakovaně, leč nárazově. Zákazníky, pro které pracujeme jen jednou téměř nemáme a jsem za to rád.
Jakým způsobem se vám je daří v dnešní složité době motivovat zaměstnance?
Je náš přes 150 a máme štěstí, že rozmanitost naší práce je velká, takže si téměř každý schopný zaměstnanec najde svoji parketu, která se může v čase měnit. Ohledně ostatních podmínek si myslím, že jsme srovnatelní s velkými konzultačními firmami. Osobní přístup k lidem, vizi a rozmanitost pokládám za klíčové.
Co vás momentálně ve firmě zaměstnává nejvíce?
Hodně pracujeme na inovacích a nových přístupech v oblasti řízení dodavatelských řetězců. Zrychlující se svět potřebuje nové postupy. Snažíme se být u nových trendů a rychle je integrovat do našich řešení. Je to nekonečný kolotoč, který nás nenechává stagnovat. COVID změnil hodně v přístupů konzumentů výrobků a služeb, na nás je umět nové požadavky propsat u našich zákazníků do reality.
Jaké plány máte do budoucna?
„Být na špici s našimi řešeními a dělat stále hezčí a zábavnější projekty a pak pochopitelně pomoci zachránit planetu skrze optimalizaci dodavatelských řetězců “ dodává Jan Jirovec s úsměvem.