Loading...

HLEDAT INOVATIVNÍ ŘEŠENÍ JE PRO NÁS SAMOZŘEJMÉ

01.08.2024

Brněnská společnost AURA si cestu na světový vrchol vyšlapala z pozice výrobního družstva, které vzniklo pár měsíců před sametovou revolucí. Na podnikatelský talent a profesionalitu svého otce Jana navázal Filip Engelsmann, ten dnes řídí společnost, jejíž klíčový produkt, kodifikační program založený na standardech NATO, propojuje armády aliančních států i spřátelených zemí.

Vaše firma je ve svém oboru lídrem na trhu a může se pochlubit dlouhou historií. Jaké byly její začátky? 
Byl to nápad mého otce, zakladatele firmy, který pracoval jako „výzkumný pracovník“ ve státním podniku Kancelářské stroje a viděl příležitosti, které zkostnatělý podnik nemohl rozumně uchopit. Společně s dalšími 14 kolegy založili v aprílový den roku 1989 výrobní družstvo AURA a začali s dodávkami řídicích systémů pro skladové hospodářství, prvně v Československu a později i Německu, Rakousku, Gruzii, Švýcarsku… V roce 1992 se AURA transformovala na společnost s ručením omezeným, jejímž jediným majitelem se stal můj otec Jan Engelsmann.

Jaké byly největší mezníky ve vývoji společnosti?
Pro firmu bylo velmi důležité, když v roce 1993 uspěla naše nabídka na vybudování integrovaného informačního systému logistiky (ISL) pro Ministerstvo obrany a Armádu České republiky, kterou jsme podali prostřednictvím systémového integrátora HP. Zvítězili jsme ve výběrovém řízení, a tím se potvrdila naše cesta v obranném a bezpečnostním průmyslu. Úspěšně jsme vyvinuli a dodali jedinečný systém pro podporu vojenské logistiky a dále jej rozvíjíme a podporujeme. Vývoj probíhal ve smíšených týmech složených z našich pracovníků, odborníků armády a externích zahraničních konzultantů z oboru.

Již v té době jsme věděli, že Česko bude v roce 1999 vstupovat do NATO, a vyvíjený systém tak musel splňovat veškeré standardy platné pro členy Aliance. Jednou ze základních částí ISL je subsystém Katalog, který je postavený na standardech Kodifikačního systému NATO (NCS – NATO Codification System) označovaném jako „DNA logistiky". Protože jsme věděli, že kromě zemí NATO má o implementaci NCS zájem i řada nečlenských zemí a otvírá se tak zajímavý trh, rozhodli jsme se, že Katalog budeme nabízet jako samostatný produkt pod názvem MC CATALOGUE.

 

Tímto se vám podařilo otevřít velmi úspěšně exportní trh…
Ano, náš vstup na exportní trh byl úspěšný a v roce 2003 jsme podepsali smlouvu s Ministerstvem obrany Slovenska, v roce 2005 jsme vyhráli veřejnou soutěž ve Finsku, následně v Norsku, Maroku, a to byl jen začátek. K dnešnímu dni se rozhodlo pro náš systém již 23 zemí, a to včetně států jako je Brazílie, Spojené arabské emiráty, Austrálie, Japonsko.

Našim zákazníkům nabízíme a poskytujeme nejen IS, ale i celou řadu souvisejících expertních služeb. Jednoduše, našeho zákazníka vnímáme jako dlouhodobého partnera, kterého nikdy nenecháme na holičkách.

Patříte mezi rodinné firmy. Panuje u vás „rodinná“ atmosféra?
I když svou velikostí již typickou rodinnou firmou nejsme, stále u nás ty pozitivní stránky rodinné firmy přetrvávají. Máme dobré neformální vztahy, podporujeme komunikaci mezi týmy napříč naší společností. Kdokoliv z firmy může přijít přímo za mnou s nápadem, podnětem nebo i se stížností – to se naštěstí moc neděje. Často se s různými týmy nebo zájmovými skupinami setkáváme na neformálních snídaních. V poslední době nás hodně zajímá AI a už na toto téma proběhlo několik společných setkání členů různých týmů, kde si vyměňujeme zkušenosti a přemýšlíme, jak AI ve firmě co nejlépe využít.  

Máte za sebou složitá období, jako byla pandemie, mnohým z nás nedá spát blízkost válečného konfliktu. Jak tato situace ovlivňuje trh? 
Samozřejmě pandemie nás zasáhla plně. Pro naši práci je velmi důležitý kontakt se zákazníky, nejen při jejich získávání, ale během celého životního cyklu užívání našich informačních systémů.

Po počátečním šoku jsme se ale postupně v nové situaci zorientovali, naučili se hodně využívat on-line meetingy, na což už naštěstí byly k dispozici potřebné nástroje, a naučili jsme se také pracovat z domu.

Je pravda, že vše se „on-line“ vyřídit nedá, v určitých zemích to zkrátka bez osobního kontaktu nejde. Takže některé projekty se zpozdily, ale naštěstí jsme o žádného zákazníka nepřišli a jakmile se rozvolnila pravidla pro cestování, všechno jsme dohnali.

Po odeznění pandemie nám zůstaly i pozitivní důsledky. Jedním z nich je větší využívání on-line komunikace s našimi zákazníky, což oběma stranám šetří čas i náklady. Např. pravidelné setkávání s našimi zákazníky sdruženými v „MC CATALOGUE User Group“ se organizovalo 2x ročně v různých zemích, ale během pandemie jsme se naučili setkávat se on-line. A po skončení pandemie jsme se domluvili, že osobní setkání bude stačit jednou ročně a jedno setkání bude on-line.

Dalším „dědictvím“ pandemii je větší využívání práce z domu. Jen jsme si museli nastavit určitá pravidla, aby bylo zajištěné, že osobní kontakt, a tím i sociální vazby, úplně nevymizí.

Válka na Ukrajině se nás dotkla velmi, a to nejen osobně, ale i obchodně – jak negativně, tak i otevřením nové příležitosti. Jeden projekt byl vzhledem k velké změně priorit našeho zákazníka ukončen, ale objevil se jiný a mohli jsme pomoct Ukrajině naším systémem pro řízení logistiky v krizových situacích.

 

Zavedla vaše firma v posledních letech nějaká inovativní řešení?
Hledat inovativní řešení v oblasti IT, která přinesou našim zákazníků vyšší hodnotu, je v našem podnikání víceméně rutina. Co ale považuji za významnou inovaci, je zavádění agilního přístupu při vývoji našich systémů a chodu celé AURY, respektive změna „mindset“ a z toho plynoucí intenzivnější zapojení všech kolegů do běhu AURY. Vzhledem k tomu, že ICT jde mílovými kroky dopředu, stále na našich produktech pracujeme, aby se do nich promítaly nejnovější trendy a splňovaly standardy, podle kterých se naši zákazníci řídí. Když naše týmy pochopí a uchopí správně agilní přístup, přicházejí pak samy s inovacemi a nápady, jak věci dělat lépe, jak komunikovat se zákazníkem, abychom co nejkratší a nejefektivnější cestou došli ke kýženému výsledku.

Vylepšili nebo zavedli jste nějaké unikátní digitální, IT či jiné technologické řešení, které zásadně ovlivnilo chod firmy, a fandíte moderním technologiím?
Za účelem dokonalého přehledu, pořádku a sdílení informací o našich zákaznících a zakázkách jsme vyvinuli vlastní systém pro řízení vztahů se zákazníky „AURA CRM“ pro nás na míru. Používáme jej napříč firmou, hlavní výhodou je to, že pro každého jsou dostupné aktuální informace, které potřebuje, a citlivé informace jsou při tom patřičně chráněné systémem uživatelských práv. 

Jakým způsobem si vybíráte kolegy do týmu?
Výběr pracovníků do našich týmů je velmi důležitý, klidně mohu říct, že nejdůležitější. Vzhledem k tomu, že jsme vývojářská firma, jsou naše týmy naším největším bohatstvím a musíme se o ně starat. V minulém roce jsme dokonce zřídili novou pozici HR, abychom péči o pracovníky pozvedli na ještě lepší úroveň.

Co se týče výběru pracovníků, nebudu mluvit o odborných schopnostech – ty jsou samozřejmostí. Na co kladu důraz, jsou osobní vlastnosti uchazeče o práci u nás – jestli zapadne do týmu, jestli bude spolehlivý, jestli je u něj předpoklad loajálnosti. Proto s každým uchazečem mluvím osobně po tom, co projde sítem odborného prověřování. Pokud má někdo mezery v odbornosti a je šikovný, zejména když se jedná o juniorní pozici, může si chybějící dovednosti a znalosti doplnit, nevyhovující osobní vlastnosti se ale mění hůře. A nevhodná osobnost může rozložit celý tým.

Úspěšným náborem péče o zaměstnance samozřejmě nekončí. Věnujeme se našim pracovníkům individuálně, dbáme na jejich odborný růst a vytvoření co nejlepších podmínek pro jejich práci. Řídíme se pravidlem, že každý má být na takové pozici, která je pro něj ta nejvhodnější, takže není výjimkou, že naši pracovníci vystřídají několik pozic, a nejedná se vždy jen o standardní kariérní postup. Potřeba změnit místo může vyplynout třeba ze změny rodinné situace nebo i jako reakce na „vyhoření“.

Nezanedbáváme ani podporu sociálních vazeb, každý tým má k dispozici určitý rozpočet, který může využít na různé společné akce, ať už je to večer u piva nebo závod na motokárách. Jezdíme společně na hory, na lyže…

Jaké máte plány a vize v souvislosti s vaší firmou a co je pro vás prioritou?
Dokončit novou generaci Logistického informačního systému (LIS) a stát se tak neopomenutelným hráčem na světovém poli dodavatelů těchto systémů pro vojenskou logistiku. Jednou bude svět mluvit o našem informačním systému jako o de facto standardu ve světě vojenské logistiky a krizového řízení.

K mým plánům také patří dále podporovat naši menší sesterskou firmu – start up – s jejím novým produktem Publi pro řízenou distribuci digitálního obsahu včetně multimédií. Je to něco nadčasového a věřím, že v dnešní době digitalizace a v naší oblasti to bude zásah do černého! 

Často se v souvislosti s podnikáním hovoří o společenské odpovědnosti, odpovědném podnikání a udržitelnosti. Jaké jsou vaše cíle v této oblasti?
Naší společenské odpovědnosti jsem si plně vědom a jsem přesvědčen, že ji chápe i velká většina našich pracovníků.

Sledujeme, co se děje okolo nás, a když cítíme, že je někde potřeba pomoct, přispějeme podle našich možností. Například na pomoc Ukrajině po jejím napadení Ruskem jsme uspořádali sbírku, kam mohli přispívat všichni z firmy a následně přispěla i firma. A vybrala se nemalá částka.

Samozřejmě jsme ekologicky uvědomělí a samozřejmě přispíváme k ochraně životního prostředí, např. snižováním spotřeby energie vypínáním zařízení po odchodu ze zaměstnání, třídíme odpady, minimalizujeme cestování, a to včetně zahraničí, mnoho z nás, kteří mají delší cestu do práce, využívají možnosti práce z domu a dojíždí podstatně méně…

 

Na co jste ve firmě hrdí? 
Je toho hodně, na co můžeme být hrdí. Jsme hrdí na to, že naším podnikáním prospíváme celému státu. Do Česka přinášíme ze zahraničí téměř 75 % příjmů z našeho obratu, tzn. že naší zemi násobně vyděláváme v porovnání s příjmy, které máme za dodávky pro státní správu (zejména pro Ministerstvo obrany a AČR) – de facto stát za provoz a vývoj našich IS pro státní správu inkasuje peníze ve formě odváděných daní, které násobně převyšují naše příjmy ze státních zakázek. 

Pomáháme dělat svět informací organizovanějším, k čemuž jsme se přihlásili v našem sloganu! Jsme hrdí na to, co jsme dokázali, jací jsme, že jsme respektovaní a žádaní v zahraničí. Často se nám zákazníci hlásí sami a my jim rádi pomáháme. Za velký úspěch považujeme to, že jsme nikdy neselhali. V naší podnikové DNA máme napsáno, že se chováme tak, abychom byli jedničkou v našem oboru podnikání. A s klidným svědomím mohu říci, že se nám to dařilo a daří.

Jak se vám osobně daří relaxovat, ventilovat stres, jak odpočíváte, jaké máte koníčky? 
Odmalička jsem se toulal krajinou, to mě nabíjí a dokáže naprosto zrelaxovat. Každé roční období má jinou chuť.

Co vám přináší největší radost? 
Když všechno jde, jak má. 

Co vás motivuje?
Náš kolektiv, kterým jsem obklopen.

Co pro vás znamená štěstí?
Silné a zdravé vztahy s rodinou a přáteli.

Kdo vás v životě nejvíce ovlivnil a nasměroval na podnikatelskou dráhu?
Otec a život.

Kterou fázi práce máte nejraději? 
Rozhovory s kolegy o jejich práci, konkrétních projektech a když mohu přispět svými nápady k řešení.

 

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - Bioveta
Logo - BEWIT
Logo - BMKco.
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - DoxoLogic
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - Farmak
Logo - handy corp.
Logo - Hotel a pivovar Chmelnice
Logo - IcyBear
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Mediarex Communications
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - RESPECT Group – pojišťovací makléř pro firmy a podnikatele
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - 201 consulting
Logo - ALTECH
Logo - Centralplast
Logo - Gordic
Logo - Inca Collagen
Logo - KERAMIKA SOUKUP
Logo - PKD
Logo - TRAFICON TOBACCO RETAIL

Dodavatelé

Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - DERMACOL
Logo - Foodway Catering
Logo - Naturprodukt CZ
Logo - Koulier

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Trade
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Logo - RF HOBBY
Výsledky 2020