Loading...

FRENTECH AEROSPACE: Nedostatek pracovníků je pro průmyslově orientovaný stát pohroma

27.09.2018

Řešení nedostatku pracovních sil v České republice nebude jednoduché. Naši firmu a další podobné nezachrání dovezení pracovníci nebo agenturní pracovníci. My potřebujeme odborníky, spolehlivost a stabilitu. A právě odborná příprava pracovníků je u nás problém, říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti Frentech Aerospace, která je letošním Lídrem v Jihomoravském kraji.

Prozraďte nám, čím se společnost Frentech Aerospace zabývá. Kdo jsou její zákazníci?

Společnost Frentech Aerospace se koncentruje na dodávky přesné mechaniky. Ta je potřeba téměř všude. Naše společnost ale dodává především do leteckého průmyslu (60 %), do vesmírného průmyslu (30 %), do obraného průmyslu (6 %) a zbytek pro přístrojovou techniku a speciální stroje.

Drtivá většina vaší produkce míří za hranice České republiky. Co je podle Vás pro úspěch na zahraničních trzích klíčové?

Ano, trvale exportujeme asi 96 až 98 % naší produkce každý rok od vzniku naší společnosti. Klíčové je porozumět zahraničnímu trhu a požadavkům zákazníků. To není tak jednoduché, protože zejména na trzích, kam dodáváme, jsou požadavky zákazníků nesmírně vysoké a tvrdé. Samozřejmě, že to vyžaduje velké úsilí a spolehlivost. Nesmíte selhat. Reakce se potom dostaví téměř okamžitě. To může znamenat velké finanční ztráty i ztrátu zákazníka. Prosadit se trvá dlouho a vyžaduje to velké úsilí. „Spadnout“ dolů můžete ale okamžitě.

Řada firem dnes upozorňuje na nedostatek pracovních sil na trhu. Vnímáte tento problém i u vás ve firmě?

Tento problém trápí každou firmu v ČR. Něco jsme v uplynulých letech udělali velmi špatně a nebude tak lehké tyto chyby napravit. Nás trápí nejen nedostatek pracovníků, ale i jejich odborná příprava. Některé profese jako soustružník nebo frézař se již na učňovských školách ani nevyučují. Je to pro stát, který je průmyslově orientován, doslova pohroma! Nebude jednoduché tento stav napravit. Problému by museli nejdříve porozumět lidé, kteří o tom rozhodují – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Senát ČR, Vláda ČR a poslanci. Tito by měli urychleně konat. Je nutné změnit pravidla hry! Je nutné vrátit význam slovům jako jsou řemeslník, učeň, řemeslo, práce, odpovědnost…. Bohužel nebude stačit pouze motivovat mladé lidí, ale bude nutné přesvědčovat i jejich rodiče, a to bude velmi těžké. Začít ale musíme „včera“. Naši firmu a další podobné nezachrání dovezení pracovníci nebo agenturní pracovníci. To může pomoci v automotive a jednodušších výrobách. My potřebujeme odborníky, spolehlivost a stabilitu.

Jaké jsou plány společnosti Frentech Aerospace do budoucna? Chystáte například nějaké investice?

Investujeme neustále a hodně. Do investic dáváme mnoho peněz. Je nutné mít špičkovou technologii a neustále inovovat vlastní procesy. V žádném případě jsme nečekali na „Industy 4.0.“ To bychom bitvu prohráli. Dlouhodobé plány v době rychlých změn ztrácí význam. Musíme reagovat rychle a pružně. Nedávno jsme zakoupili špičkové stroje vč. pětiosého centra s lineárními pohony. Je to první takový stroj dodaný do ČR od firmy Fehlmann. Úžasná technologie!

Vaše firma obsadila 1. místo v Jihomoravském kraji v soutěži Ocenění Českých Lídrů. Co pro Vás tento úspěch znamená?

Znamená to především velké ocenění práce celého pracovního týmů. Pokud se někdo seznámí s pravidly soutěže, tak si potom musí uvědomit o jak významné ocenění se jedná. Jsem rád, že jsme se na prvním místě umístili. Není to pro nás samozřejmost. Takové umístění je i zavazující. Doufám, že se nám bude dařit i na dále, i když je to ve tvrdé mezinárodní konkurenci stále těžší.

Partneři

Logo - Microsoft
Logo - DAQUAS
Logo - Fortinet
Logo - AUTOCONT a.s.
Logo - MasterCard
Logo - bh securities
Logo - nsg morison
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - Kopecký - Autosalony
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA
Logo - mediarex
Logo - presentigo
Logo - PROGRAM H PLUS
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - SATUM CZECH
Logo - Likor
Logo - GERLACH
Logo - 201 consulting s.r.o.
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Fresh Catering
Logo - KLIMSZ

Mediální partneři

Logo - Česká Informační Agentura - ČIANEWS
Logo - Franchising.cz
Logo - Svět Průmyslu
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - Reg TV
Logo - Trade
Logo - Age
Logo - Age
Logo - Hospodářské noviny
Logo - Bonuss.cz
Logo - Inpublic Group
Logo - XANTYPA
Logo - Business leaders
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Brands&Stories
Logo - S-presspublishing
Logo - S-presspublishing
Logo - S-presspublishing
Výsledky 2018