Loading...

CHCEME ZNÁT PŘÍBĚHY FIREM

26.04.2017

Pro banku je nesmírně důležité, jaký příběh za podnikatelem stojí, protože každý z nás má odlišné potřeby. A většina z nás je zase bankovními klienty. Pojďme se proto zeptat, jaký je pohled druhé strany. Odpovídal Jan Roztočil, člen představenstva Expobank CZ a.s. zodpovědný za oblast korporátního bankovnictví.

Čím je podle vás české bankovní prostředí specifické?
O specificích českého prostředí toho bylo již napsáno mnoho. Za sebe mohu jen potvrdit, že český bankovní trh se stává čím dál tím více konkurenčním a nasyceným. Na jedné straně přebytek likvidity, který banky musí zhodnocovat nebo investovat, na straně druhé zpřísňující se regulace. Prostor, ve kterém mohou banky úspěšně fungovat a plnit jak regulatorní, tak výnosová kritéria, se zmenšuje. Tato situace ale skýtá i řadu příležitostí, zejména pro menší flexibilní banky.

Proč jste se zapojili do Ocenění českých lídrů?
Jedním z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli stát se partnerem ocenění, jsou příběhy úspěšných firem. Příběh, vize a tím pádem i potřeby každého klienta jsou diametrálně odlišné. My se snažíme najít optimální způsob financování pro každého z nich. Samozřejmě nás těší, když se podíváme kolem a můžeme říci, za kolika úspěšnými projekty jsme stáli i my jako banka. Když se daří našim klientům své sny realizovat, daří se i bance. Vždy se snažíme, aby i klient porozuměl našemu přístupu a vrátil se třeba s dalším projektem. Příběhy našich klientů nás nyní inspirovaly k vytvoření nového korporátního vizuálního stylu. Tak moc jsou pro nás klíčové.

Co vaše banka může českým podnikatelům nabídnout?
Kromě produktů a služeb pro korporátní i privátní klientelu jsme jako banka zaměřeni především na financování firem. Nejen českých, ale i zahraničních působících na českém trhu, dovozců i vývozců. Máme v bance speciální týmy orientované na německy a rusky hovořící země, máme sesterské banky v Rusku, Lotyšku, Kazachstánu a nyní nově dceru v Srbsku, se kterými úzce spolupracujeme. Českému klientovi, který by chtěl rozšířit působení do některé z těchto zemí, můžeme ve spolupráci s těmito bankami nabídnout pokrytí exportního rizika a dále potřebné znalosti a zkušenosti z těchto trhů.

Na konci roku 2016 jsme realizovali ve spolupráci s agenturou IPSOS průzkum mezi řediteli a majiteli SME, ze kterého vyplynulo, že každá pátá firma plánuje expanzi a celá polovina z nich i za hranice České republiky. Očekáváme, že o exportní poradenství a znalost zahraničních trhů se bude s pokračujícím růstem ekonomiky zvyšovat zájem.

Čím se podle vás lišíte od jiných bankovních ústavů?
Jsme menší společnost, která se specializuje na vybrané segmenty a v těchto se snažíme klientovi nabídnout tu nejvyšší odbornost a skutečně individuální přístup. Ten spočívá i v rychlosti, se kterou umíme realizovat požadavky – týmy se u nás znají a spolupracují, schvalovací proces proto jde o mnoho rychleji, než když se čeká na schválení mnoha úrovní. Zpracováváme několik činností naráz, například během schvalovacího procesu již připravujeme smluvní dokumentaci a chystáme čerpání, což proces dost urychluje.

Naším cílem je také být butikovou bankou, která se o klienta umí postarat ve všech aspektech jeho finančních potřeb. Jeden bankéř umí obsloužit jak privátní finance klienta, tak i firemní. Z osobní zkušenosti vím, že kontakt s osobou, kterou znám a které důvěřuji, je nejdůležitější. Pokud klient žádá o privátní i firemní úvěr, je možné posoudit žádost v rámci jednoho schvalovacího procesu. Je jasné, že každý případ si vyžádá odlišnou informační vybavenost, ale schvalování jako takové probíhá společně. Samozřejmě, někdy je praktičtější propojit klienta přímo s konkrétním specialistou, ať se jedná o službu v oblasti oceňování nemovitostí, komunikaci s oddělením Treasury nebo právním oddělením.

Zajímají vás příběhy firem. Jaký je váš příběh?
Expobank CZ byla založena už v roce 1991 a na českém trhu neměla rozhodně nudnou historii. Akcionáře měnila banka mnohokrát, byli jsme Dresdner Bank, Interbanka, BAWAG, LBBW a konečně od roku 2014 Expobank. Majoritní akcionář Igor Kim má na evropském trhu další plány, Česká republika se mu totiž jeví jako velmi strategická.

Z této naší historické zkušenosti vycházíme, chceme korporátním, privátním a affluentním individuálním klientům poskytovat komplexní finanční služby, které potřebují. Vnímáme, že pro běžné záležitosti a denní transakce stačí firmě moderní internetové bankovnictví (které jsme vyvinuli pro naše klienty na míru a v nejbližších měsících ho již budou moci začít naplno využívat). Na druhou stranu cítíme potřebu posilovat právě v oblasti individuálních finančních služeb a komplexního poradenství. Dobrý bankéř by měl být něco jako rodinný lékař. Ví o vás i vaší rodině víc než si přečte v úvěrovém návrhu, pojí vás důvěra, která je základem dlouhodobého partnerství.

Co v podnikatelském sektoru považujete za nejdůležitější výzvu dneška?
Největší výzvy v bankovním sektoru jsem již zmínil – přebytek likvidity, silná potřeba tuto likviditu proměnit ve výnosná aktiva versus sílící regulatorika a nízké úrokové sazby. Co mohu soudit ze setkávání s klienty, výzvy v podnikatelském sektoru jsou podobné. Všeobecně velkou výzvou je nepřehledný a hlavně neustále se měnící daňový systém, personální politika, nejistota ve státní podpoře exportu a podnikání všeobecně. Podnikatelé jsou vesměs chytří a schopní lidé, kteří jsou schopni podmínky akceptovat a sladit se s nimi, co ale potřebují, je neměnnost těchto podmínek, možnost se na ně spolehnout, vsadit na jejich transparentnost a stabilitu. Toho se jim však v minimálně požadované míře nedostává.

Jaký podle vás bude v nejbližší době vývoj českého trhu?
Český trh má jednu obrovskou výhodu. I přes svá rizika a výzvy je to relativně stabilní trh se stabilně rostoucí poptávkou. Má pevné základy, bankovní domy jsou stabilní a stresu odolné. Také podle našeho průzkumu mezi SME a komunikace s klienty, firmami a podnikateli – většina z firem uvažuje o dalších investicích, akvizicích, personálním posílení a expanzi. To nelze vnímat jinak než pozitivně. Důležitým faktorem bude načasování uvolnění kurzového závazku ČNB. I Česká bankovní asociace očekává v roce 2017 pokračování růstu ekonomiky, zejména investic. Spotřeba domácností udrží své tempo a společně s nízkou měrou nezaměstnanosti a rostoucí minimální mzdou by měla vytvořit dobrý základ pro další ekonomický růst.

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - Health+
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020