Loading...

ČESKÁ TRADICE V RAŽBĚ MINCÍ

25.08.2021

Společnost Česká mincovna je výhradním dodavatelem oběžných a pamětních mincí pro potřeby České národní banky. Na kontě má také ražbu oběživa pro zahraniční centrální banky, z nichž některé se nacházejí dokonce mimo Evropu. O historii společnosti, šíři portfolia i novinkách jsme si povídali s místopředsedou představenstva a ředitelem České mincovny Michalem Drtinou.

Česká mincovna není státním podnikem, ale soukromou společností, můžete nám říct, jak a kdy vaše jedinečné podnikání začalo? A jak se právě vaší společnosti podařilo docílit takového úspěchu, že jste jedinou tuzemskou mincovnou oprávněnou razit mince pro centrální banku?
Svým vznikem v roce 1993 firma navázala na dlouholetou tradici ražby mincí na území Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. Po rozpadu Československa na dva samostatné státy Česko a Slovensko, vznikla také potřeba oddělit od sebe dosud společnou měnu. U nás zůstala Státní tiskárna cenin a s ní tisk bankovek, na Slovensku těžili z umístění mincovny v Kremnici. Na našem území tak velký provoz, aby mohl razit české oběžné mince, nebyl. Oba státy se rozhodly po svém a centrální banky objednaly svou měnu v zahraničí. Ale Jablonec nad Nisou se jako vhodné místo nabízel. Byli zde zkušení lidé v oboru lisovaných kovových součástek, skvělí rytci, zapálení řemeslníci a schopní manažeři v Bižuterii. Ve městě je mimo jiné i Střední uměleckoprůmyslová a Vyšší odborná škola, kde vyučují obor ražená medaile. Po cestě „na zkušenou“ do zahraničních mincoven přišli tehdejší zakladatelé akciové společnosti Česká mincovna na Českou národní banku s konkrétním návrhem: „Chceme razit české peníze a umíme to.“ Důvěru dostali a tendr na ražbu oběživa získali. Přestože úplně první mince se razily pro Českou republiku v zahraničí, velmi záhy přešla celá výroba do Jablonce. První krok byl úspěšný. Druhým a neméně podstatným byla zakázka na ražbu pamětním stříbrných a zlatých mincí pro ČNB. I ty se původně razily v zahraničí, ale po vítězství v dalším tendru starost o jejich výrobu převzala jablonecká mincovna.

Na svém kontě máte také ražbu oběživa pro zahraniční centrální banky. Některé z nich se dokonce nacházejí mimo Evropu. Můžete tyto země, pro které jste ražbu oběživa zajišťovali, jmenovat? Mají tyto zakázky např. pro Jižní Ameriku svá specifika?
První zahraniční ražba byla již před čtvrt stoletím pro Moldávii. A velkým objemem pro ni jsme pokračovali i v roce 2000 a v roce 2001. Nové milénium nám pak přivedlo zákazníky z Venezuely nebo Turkmenistánu, Libanonu či Arménie. Jedinou specifikou pro ražbu mimo Evropu je náročnější přeprava hotového zboží. Od roku 2011 pak razíme Smart mince v licencích zahraničních emitentů, od roku 2017 i první investiční bullion minci Český lev. Všechny mají nominální hodnotu té, které země, kde jsou de jure platidlem a na rozdíl od oběžných mincí je vyrábíme z drahých kovů, nejčastěji zlata nebo stříbra, nevyhýbáme se ale ani pro ražbu složité platině a testujeme i další kovy.

Vedle výroby oběžných a pamětních mincí pro potřeby státu připravuje Česká mincovna každoročně svůj vlastní emisní plán, který obsahuje desítky titulů. Můžete nám k této velice zajímavé části nabídkového portfolia něco povědět?
V pamětních mincích a medailích se snoubí špičkové umělecké a řemeslné zpracování, vyznačují se přísně omezeným emisním nákladem, ryzostí drahých kovů a v jejich reliéfech se ukrývá řada emocí i tisíc let lásky k řemeslu. Témata, kterým se chceme věnovat, připravujeme v širším kolokviu, aby zaujala, byla neotřelá a co možná nejlépe rezonovala na trhu v konkurenci zahraničních mincoven.

Ale k Vaší otázce na emisní plán. Z čísel za posledních deset dvanáct let si každý udělá obrázek, jak moc rozšiřujeme vlastní výrobu. Nemám na mysli ani tak počty vyražených kusů nebo kilogramy zpracovaných drahých kovů, ale spíš počet nových designů, které emitujeme. Například v roce 2009 čítal náš emisní plán 29 produktů, v roce 2011 to bylo 61 a o čtyři roky později jsme dosáhli stovky originálních výrobků v emisním plánu. V letošním roce je jich již 227. Navíc každý rok připravujeme řadu korporátních ražeb dle konkrétních přání klientů a našich ražeb mimořádných. Těmi byly letos např. ve zlatě a stříbře ražené medaile věnované letnímu sídlu prezidenta Masaryka: TGM – Zámek Hluboš, 90. narozeninám Jiřího Suchého: Semafor, Jizerské 50 nebo Janu Saudkovi – Marie č. 1. Právě v těchto dnech intenzivně pracujeme na mincích věnovaných našim zlatým olympionikům z Tokia.

Ruku v ruce se zvyšujícím se počtem nových produktů, ať v emisním plánu či mimo něj, roste i počet kusů, které naši výrobu opustí.

Emisní plán na následující rok zveřejňujeme zhruba v listopadu a v tom momentu si již mohou zájemci produkty na našich prodejnách a e-shopu rezervovat. O mimořádných ražbách své zákazníky informujeme newsletterem, osobně na prodejnách a prostřednictvím médií.

V emisním plánu hrají významnou roli zásadní momenty naší i světové historie a uplynulé roky byly bohaté na velká výročí. Mohu jmenovat např. 700 let Karla IV., 300 let Marie Terezie, 100 let Československé republiky, 100 let československé koruny, 500 let jáchymovského tolaru. I když v roce 2021 podobné jubileum v kalendáři chybí, přesto nemáme nouzi o zajímavá témata a silné příběhy.

V našem sortimentu si vyberou investoři i drobní střadatelé, numizmatici-fajnšmekři i hobbíci, znalci umění i lidé hledající nevšední dárek pro někoho blízkého. Máme vysoce proškolený obchodní personál, který zná emisní plán a připravované ražby doslova nazpaměť a rád poradí i nováčkům v naší branži.

Ve vašem portfoliu hrají významnou roli pamětní ražby, dárkové ražby, korporátní ražby, mince a medaile, investiční ražby. Povězte nám k tomuto tématu více. . .
Pamětní ražby, které vyhledávají hlavně sběratelé, připomínají důležitá výročí a vzdávají hold významným osobnostem. Objevují se na nich ryze tuzemské motivy, ale také témata, která jsou vyloženě světová. Široký záběr produktů České mincovny osloví téměř kohokoli – na své si přijdou znalci historie, sportovní nadšenci, ctitelé umění, obdivovatelé přírody, milovníci techniky, …

Úkolem ražeb z investiční řady Český lev je především uchování a zhodnocení finančních prostředků. Investování do mincí České mincovny je zajímavou alternativou pro ty, kdo chtějí své finanční prostředky uložit do drahých kovů, ale navíc chtějí vlastnit také něco, co má svou uměleckou, sběratelskou a citovou hodnotu, která s léty poroste, často mnohonásobně více, než samotné zlato nebo stříbro. Mince stojí více než slitek, ale také se dráž vykupuje.

Dárkové ražby České mincovny najdou uplatnění při nejrůznějších příležitostech, které si žádají hodnotnou pozornost. Originální, a přece tradiční dárky jsou určené novorozeným miminkům, novomanželům, absolventům škol nebo jen tak pro radost, Na vybrané z nich je možné vyrýt i osobní věnování.

V rámci tzv. korporátních ražeb vyrábí Česká mincovna medaile na zakázku pro obchodní společnosti, sportovní kluby, vzdělávací instituce či organizační složky státu, ale také soukromé osoby. Svou vlastní korporátní ražbu si může nechat vyrobit kdokoliv – stane se mu prestižní prezentací a skvěle poslouží jako dárek pro obchodní partnery, benefit pro zaměstnance, upomínka na významné jubileum či obchodní artikl.

U pamětních medailí můžete i vyjmenovat i zajímavá témata a osobnosti z oblasti sportu, politiky a kultury. Například pamětní medaile věnované Miladě Horákové, Janu Saudkovi, Karlu Gottovi nebo dokonce i mince Sekorově Ferdovi Mravencovi.
Od roku 1993, tedy od založení České mincovny, se na mincovních polích jednotlivých produktů objevily tváře mnoha osobností. Těžko upřednostnit jen někoho, byť některé osobnosti jsme razili dokonce několikrát. Výsostné místo u nás mají první československý prezident TGM, náš první porevoluční prezident Václav Havel, či Karel Gott.

Na mincích a medailích se objevují pravidelně i postavy z dětských pohádek, od Ferdy Mravence přes čtveřici z Třeskoprsk až po letošní sadu Jen počkej!

Česká mincovna si spolu s Českou národní bankou připsala také jedno světové prvenství.  Můžete čtenářům povědět, o co se jedná?
Jde o první českou minci s hologramem a zároveň o jednu z prvních toho druhu na světě, kterou jsme pro ČNB razili v roce 2000. Šlo o pamětní stříbrnou minci 2 000 Kč s hologramem v podobě státního znaku na zlaté inleji. Hologram jsme pak použili i na dalších produktech, stejně jako řada dalších světových mincoven.

Vývoj jde ale kupředu, a tak jsme letos přišli s novinkou – hologramem vyraženým do mince nanotechnologicky vyrobeným razidlem. Využili jsme ho opět na ražbě pro ČNB - stříbrné pětisetkoruně z nového bankovním cyklu, který připomíná slavné dopravní prostředky. Mince byla věnována parní lokomotivě Škoda 498 přezdívané Albatros. Její autor, Asamat Baltaev, nápaditě propojil lokomotivu se znakem jejího výrobce na reverzní straně. Ačkoli je na minci patrný zřetelný hluboký reliéf, mince je na pohled z profilu zcela plochá. Prostorový dojem je tvořen pouze do hloubky jednoho mikronu vyraženým nanohologramem.

Nanohologram se stal i bezpečnostním prvkem na naší zatím největší zlaté minci, pětikilogramovém Českém lvu. Ražený prvek pojmenovaný slovní hříčkou Czech Security Check je tvořen řadou barevných a kinetických efektů, ve kterých se po nasvícení objeví hlava lva.

Klientům nabízíte také celou řadu možností, jak chytře investovat. Kromě již zmiňované investiční ražby nabízíte také investice do slitků a cihel vzácných kovů jako je například zlato a stříbro.
Bezpečně uložit peníze a ochránit je před devalvací. To je cíl mnoha generací. Léty prověřená cesta k němu vede nákupem fyzického zlata. Právě s tímto cílem zařadila Česká mincovna před několika lety do svého portfolia investiční mince Český lev. Ty se krátce po své první emisi zařadily po bok investičních mincí renomovaných světových emitentů. Design mince Českého lva pravidelně obměňujeme a oslovujeme tak nejen investory, ale i sběratele. Nabídka investičních mincí Český lev začíná u mince o hmotnosti 1/25OZ a pokračuje přes ¼ OZ, 1/2OZ přes další až k největší 1kg minci ve zlatě. V obdobných gramážích mince nabízíme i ve stříbrné variantě. Letošní 5kg mince zapsaná do knihy rekordů je zatím hmotnostní výjimkou, u které bychom ale nechtěli zůstat a připravujeme pro naše zákazníky opět něco speciálního.

Českého lva razíme od roku 2017 a investoři si jej okamžitě oblíbili. Na rozdíl od světových mincoven jej razíme medailovou metodou a v přísně limitovaných sériích, čímž zvyšujeme jeho atraktivitu.

Zlato má ještě jednu nespornou výhodu. Obchoduje se s ním po celém světě a koupit nebo prodat lze prakticky jakoukoli gramáž. Minci od půl gramu ale i několikagramovou cihlu. Investiční zlato je osvobozeno od daně z přidané hodnoty a do určitého objemu daného nominální hodnotou mincí, (nikoli objemem drahého kovu značně nominální hodnotu překračující) jej není třeba při vyvážení do zahraničí deklarovat.

Ne každý ale chce investovat velké množství finančních prostředků najednou. Pro takové zákazníky máme produkt Zlaté spoření, kde spořit můžete již od 500 Kč měsíčně. Funguje to jednoduše: přímo na našem webu nebo prostřednictvím našich prodejců si určíte částku, kterou budete chtít měsíčně spořit, stanovíte si dobu spoření a den v měsíci, kdy budete na své konto zasílat pravidelnou platbu a vyberete si produkt, na který chcete spořit. Pak online potvrdíte smlouvu a složíte nevelkou vratnou jistinu. Vše z pohodlí Vašeho křesla. Nikam nemusíte chodit, objednáte diskrétně prostřednictvím webových stránek České mincovny, a to bez jakýchkoliv poplatků. Budete-li si to přát, zlato nakoupené ve Zlatém spoření zdarma uložíme v našich trezorech.

 

Česká mincovna úspěšně rozvíjí nejen vlastní výrobu, ale také vlastní obchodní činnost. V uplynulém roce jste otevřeli svoji první zahraniční pobočku a prodejnu v zahraničí. Můžete nám povědět kde?
V polovině loňského roku jsme expandovali do zahraničí, kde jsme představili zcela nový koncept prodejny, dnes již uplatněný i v Česku. Dlouhodobě jsme pozorovali oblibu našich produktů u slovenských zákazníků, a proto jsme se rozhodli otevřít naši první zahraniční prodejnu u našich sousedů. Slovenské hlavní město pro nás byla jasná volba. V bratislavské pobočce zákazníci nenajdou pouze mince a medaile České mincovny, ale také jejího partnera, Mincovny Kremnica.

U příležitosti prvního výročí inaugurace prezidentky Zuzany Čaputové byla na bratislavské prodejně při slavnostním otevření také uvedena do prodeje prezidentčina vlastní pamětní medaile vyrobená v již zmiňované kremnické mincovně.

Česká mincovna si za svoji práci připsala také řadu prestižních ocenění, můžete krátce vyjmenovat alespoň ta nejvýznamnější?
Od roku 2002 je Česká mincovna držitelem certifikátu systému managementu jakosti ISO 9001:2015 od auditorské firmy Lloyd´s Register Quality Assurance. Tato světově uznávaná akreditace je dokladem vysoké úrovně výrobního procesu a poskytovaných služeb a zároveň vyjádřením našeho závazku se neustále zlepšovat…

Česká měna se zrodila souběžně se samostatnou Českou republikou roku 1993 a okamžitě na sebe strhla pozornost numismatické veřejnosti. Ještě téhož roku totiž česká mince s nejvyšší nominální hodnotou – padesátikoruna – získala prestižní ocenění časopisu World Coin News a nakladatelství Krause Publications pro nejkrásnější oběžnou minci na světě. Její kouzlo spočívá v kombinaci originálního bimetalového provedení a propracovaného vlasteneckého reliéfu z dílny akademického sochaře Ladislava Kozáka.

Časopis World Coin News a nakladatelství Krause Publications ověnčily prestižním titulem ještě jednu českou ražbu. Kolegium světových odborníků a ředitelů mincoven, muzeí a galerií zvolilo za nejkrásnější zlatou minci roku 1999 pamětní minci České národní banky vyraženou v Jablonci ze čtyřdílné minisérie věnované Karlu IV. Mince s nominální hodnotou 10 000 Kč vydaná u příležitosti 650. výročí založení Nového Města pražského vzešla z ateliéru akademického sochaře Vladimíra Oppla a zaujala propracovaným reliéfem s gotickými motivy.

Hmotnost naší rekordní investiční mince Český lev čítá pět kilogramů ryzího zlata, což z ní činí největší zlatou minci raženou v České republice. Díky tomu je zapsána v České knize rekordů.

Obor Vašeho podnikání je poměrně netradiční, máte v České republice nějakou významnou konkurenci?
V Česku existuje jediná firma, která od zrodu ČR razí peníze, které všichni nosíme v peněženkách. Na našem trhu existují samozřejmě další důvěryhodné subjekty, které obchodují se zlatem, stříbrem, mincemi a medailemi, ale nikdo z nich je nerazí pro Českou národní banku.  Ať už oběžné nebo i pamětní zlaté a stříbrné mince. S nadsázkou se nám splnil sen každého podnikatele: všichni lidé jeho zboží nosí v kapse.

Co vnímáte jako největší nebo nejdůležitější zakázku, kterou jste realizovali, pomineme-li spolupráci s Českou národní bankou?
Každá zakázka je pro nás důležitá. Není malých obchodů … i z jedné objednávky za několik tisíc korun se může dílem náhody, přípravy, pohotovosti a prozíravosti stát několikamilionový obchod. Vzpomenu jeden příklad. Pro všechny účastníky běžeckého závodu Jizerská padesátka jsme k výročí razili mosazné pamětní medaile. Téma a vysoké umělecké zpracování k nám přivedlo investora, který si jich nechal v gramáži jedné troyské unce vyrazit několik desítek ve zlatě. Jedním ze závodníků J50, který pamětní medaili obdržel ve startovním balíčku, byl i významný člen vedení renomované společnosti, pro kterou nechal u nás připravit korporátní ražbu několika desítek zlatých uncových medailí.

Co je pro Vás tajemství úspěchu?
Nikdy partnera nepodrazit a směle se moci každému podívat do očí… Být féroví, diskrétní a vyznat se v našem oboru.

Zásadní roli hraje i to, že mince a medaile z drahých kovů nejsou jen pro radost, sběratelskou vášeň či osobní potěšení. Plní již tisíce let roli udržovatele hodnoty, peníze za ně tedy neutrácíte, spíše je do nich ukládáte, abyste si je v jejich původní nebo vyšší hodnotě vybrali někdy v budoucnu. Jejich cena se mění nejen vlivem pohybu cen drahých kovů na burze, ale roste i jejich hodnota numismatická. U atraktivních témat často ještě více, než zlato nebo stříbro v nich obsažené.

Ovlivnila nějak Váš byznys současná situace spojená s pandemií koronaviru?
Pomineme-li nutné a potřebné kroky k zajištění zdraví našich lidí tak, aby pandemii přestáli bez následků a abychom také nemuseli významně omezit či dokonce zastavit provoz mincovny, dotkla se pandemie našeho „zlatého byznysu“ bleskovým a poměrně razantním nárůstem poptávky. V první polovině loňského roku vzali lidé prodejny a e-shopy se zlatem doslova útokem. Zájem byl o cihly neboli slitky i mince a medaile. Úloha zlata v době nestability politiky i ekonomiky se naplno projevila. Vedle razantního přílivu investorů či drobných střadatelů jsme pocítili také zvýšený zájem o Zlaté spoření. Naštěstí jsme měli dostatečné zásoby polotovarů a dlouhými léty prověřené vztahy s dodavateli, díky nimž jsme dokázali naplnit očekávání pravidelných zákazníků i nově příchozích.

Velkou výzvou byla především flexibilní koordinace často se měnících dodávek. Trh zlata zažil velkou cenovou fluktuaci a loni v srpnu zlato prorazilo svou historickou cenovou hranici a podle očekávání se přehouplo přes 2000 dolarů za unci. Měnil se kurz dolaru a eura. Manévrování s nákupem přiměřeně velkých zásob polotovarů i hotového zboží je v takové době velmi náročný proces, který Vám může hodně vydělat, ale také vás poslat ke dnu. 

Jak vnímáte aktivity Podnikatelské platformy Helas a práci její zakladatelky Heleny Kohoutové?
Jako neotřelý koncept propojování podnikatelek z často velmi rozmanitých oblastí podnikání a jejich vzájemné inspirace, který citlivě spojuje efektivitu obsahu akcí s jejich vstřícnou a pohodovou formou. Přeji hodně úspěchů na další cestě, která je v tomto případě cílem! 

Další články

Partneři

Logo - Advanced Medical Solutions
Logo - AffilBox.cz
Logo - ATELIER - S
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - DAQUAS
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - FORTINET
Logo - HARMONELO
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - KLIMSZ
Logo - Kopecký - Autosalony
Logo - Logio s.r.o.
Logo - mediarex
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - Palatinum s.r.o.
Logo - Veracomp
Logo - Vere Prague
Logo - VINO CIBULKA MIKULOV

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - Business leaders
Logo - Česká Informační Agentura - ČIANEWS
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - Inpublic Group
Logo - Reg TV
Logo - S-presspublishing
Logo - Trade
Výsledky 2020