Loading...

Častá chyba při obchodování na burze

01.04.2019

Investoři si většinou myslí, že jsou při sestavování svých portfolií racionální. V praxi se však setkávám s celou řadou stále se opakujících chyb. Jedna z nich je natolik častá, že dokonce získala své jméno. Říká se jí chyba utopených nákladů.

Představme si situaci, kdy investor potřebuje peníze a rozhodne se, že prodá část svého akciového portfolia. Na výběr má přitom dvě možnosti. Buď prodá akcie společnosti A, na kterých vydělal pěkných 10 procent, nebo prodá akcie společnosti B, čímž by realizoval ztrátu 5 procent. Pro kterou možnost se pravděpodobně rozhodne? Většina investorů by zřejmě prodala akcie společnosti A, aby měli dobrý pocit, že na burze vydělali. V jejich úvaze přitom hrají silnou roli takzvané utopené náklady, které je nutí poměřovat vyhlídky investic vzhledem k realizované nákupní ceně. Ve skutečnosti však další vývoj investic není ovlivněn již vynaloženými náklady. Ty jsou utopené a neměly by proto ovlivňovat rozhodování. Jediné, co by mělo být rozhodující, je úvaha nad tím, které akcie v budoucnu přinesou větší zisk. Jestliže by například šlo předpokládat, že akcie společností A i B budou pokračovat ve svých současných trendech, je lepší realizovat malou ztrátu, prodat akcie společnosti B a přitom se těšit na velký zisk v budoucnu. Mnoho investorů však raději podlehne klamu utopených nákladů. Realizují malý zisk a budou dál držet akcie společnosti B, na kterých budou prohlubovat svou ztrátu.

Zdroj: https://www.investice.cz/lide-nemaji-zajem-o-hypoteky/

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - Bioveta
Logo - BEWIT
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - Farmak
Logo - handy corp.
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - RESPECT Group – pojišťovací makléř pro firmy a podnikatele
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Dodavatelé

Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - IDC - FOOD

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Trade
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Výsledky 2020