Loading...

ARBOEKO: ZÁKAZNÍCI PO CELÉ EVROPĚ

08.08.2017

Dřeviny od společnosti Arboeko rostou nejen v naší republice, ale její výpěstky najdeme v západní i východní Evropě, říká její jednatel Pavel Kafka.

Jaká je historie společnosti Arboeko na tuzemském trhu? Čím se Vaše firma zabývá?

Společnost Arboeko zahájila svoji činnost v roce 1993. V první fázi to byl česko – holandský projekt spolupráce.  V roce 2007 český management odkoupil nizozemskou část podílu a od té doby je naše společnost ryze českým podnikem vlastněný českým managementem. Společnost Arboeko je pěstitelem a distributorem okrasných a ovocných dřevin.  V dnešní době zcela určitě již v každém městě naší republiky roste nějaký ten vzrostlý strom v nějaké městské aleji či parku právě od nás. Dřeviny od nás rostou nejen v naší republice, ale naše výpěstky rostou v západní Evropě a stejně tak i ve východní. Nejvzdálenější zákazník je v ruské Samaře, což je zhruba 3000 km od Prahy.   

Jak se v České republice ve Vašem oboru podniká?

Máme určitou výhodu, český národ je národ zahrádkářů a tak jsou dřeviny širokého sortimentu poměrně oblíbené. Stejně tak veřejná zeleň ve městech a obcích se významně                posunula kupředu a úředníci se oblasti veřejné zeleně více či méně věnují. Pravidelná obnova veřejné zeleně je téma skoro každého města a je tomu tak dobře.  Určitou nevýhodou je, že zeleň v hierarchii hodnot potřeb člověka je spíše na chvostu.  Též naší činnosti neprospívají změny  klimatu, které jako pěstitelé živého materiálu rozhodně pociťujeme. 

Vaše firma neprovozuje maloobchodní prodej. Komu své „produkty“ dodáváte?

V segmentu velkozeleně jsou to zahradnické realizační firmy, technické služby měst a samotná města a obce. V retailovém segmentu pak rodinná zahradnická centra a obchodní řetězce. 

Firmy dnes hovoří o nedostatku kvalifikovaných pracovních sil. Týká se tento problém i Vás? Jak ho případně řešíte?

Zahradnický obor není příliš u mladé generace oblíbený, pracuje se ve skleníku, ale dost často i venku, mnohdy takřka za každého počasí. Dříve byly zahradnické střední školy výběrovými školami a dostat se na ně bylo tak trochu za odměnu. Dnes tyto stejné školy bojují s „prázdnými lavicemi“.  Nám firmám nezbývá, než vzdělávat mladé lidi v rámci firemní stáže. Již několik let u nás běží stipendijní program, kterým oslovujeme mladé lidi již na středních školách.  

Jak se ve Vaší práci odráží nejrůznější trendy?

Není to vůbec jednoduché. Když pěstujeme např. vzrostlé alejové stromy, tak se musíme rozhodnout letos, co se bude v roce 2024 prodávat, 6 až 7 let je délka našeho pěstebního cyklu u této skupiny produktů. Nestačí objednat suroviny, materiál a změnit výrobu. U nás to trvá hodně dlouho. Ale i my musíme reagovat a tak se rozhlížíme po Evropě, protože se často stává, že co je „trendy“ v zahraničí, přichází pak i k nám, ale ani to není pravidlo. 

Stali jste se vítězi v rámci projektu Ocenění českých lídrů. Co to pro Vás a Vaši firmu znamená?

Je to pro nás takové potvrzení toho, že naše práce má smysl, že poctivá práce dokáže být stále ještě v dnešní době druhými lidmi oceněna, a to nejen  lidmi z našeho oboru, ale i lidmi napříč různými obory.  Je to motivace pro nás i naše spolupracovníky, že náš zahradnický obor, který není vždy v popředí zájmu, dokáže být i přesto viděn.

PARTNEŘI

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI