Loading...

NSG MORISON: ODVAHA INOVOVAT PŘINÁŠÍ VÝHODY

13.10.2017

Sehnat do firmy kvalitního a kvalifikovaného pracovníka je v České republice dnes téměř nadlidský výkon napříč celým trhem. Firmám s řešením tohoto problému mohou pomoci i inovace, říká v rozhovoru Petr Šíma, partner NSG MORISON.

Společnost NSG Morison jako poradenská firma poskytuje své služby firmám všech velikostí. O jaké z nich mají původem české firmy největší zájem? Co je nejvíce „pálí“?

Zabýváme se komplexním poradenstvím, takže škála pomoci je opravdu rozsáhlá. Od daní, účetnictví, auditu až po ocenění firem. Je pozitivní, že nejenom velké firmy, ale již i menší pochopily, že poradenský servis je dobré využívat nejenom v době, kdy „teče do bot“, ale také nutností problémům předcházet či dlouhodobě být na určitý další vývoj připraven. Toto začínají chápat naštěstí i menší firmy, které dnes již ví, že příprava firmy, kterou chtějí prodat, je dlouhodobější proces. Firmy dříve přicházely jen s poptávkou služeb, které byly zákonem dané, dnes již i menší firmy přijdou například s prosbou o dobrovolný audit, ocenění firmy či revizi účetnictví. Majitelé si uvědomují, že jak jim samotným, tak budoucímu kupci, tato prověrka mnohé napoví.

Jak je to v porovnání se světem, kde NSG také působí? Řeší tamní firmy stejné problémy?

Zahraniční firmy řeší naprosto stejné podnikatelské problémy jako české firmy, snad jen s jedinou výjimkou, a tou jsou stabilnější právní a daňové předpisy, které se u nás mění mnohem častěji. Tudíž český podnikatel, musí být neustále ve střehu, zda něco nezanedbal. Na druhou stranu o to více jsme tu my, abychom se českým podnikatelům snažili v této fluktuaci změn pomoci zorientovat.

Zabýváte se i „problematikou“ rodinných firem. Jak jsou české rodinné firmy připraveny na předání dalším generacím?

Za posledních pět let rodinné firmy ušly velkou cestu v oblasti předání svého kormidla. Celkem 70 % rodinných firem se nachází již po transformaci do druhé generace. Z našich zkušeností a našich klientů, máme 45 % předaných firem v rámci rodiny, stejné procento majitelů volilo spíše prodej firmy mimo rodinu, 10 % předalo svoji firmu stávajícímu managementu a zaměstnancům. V souvislosti s chodem firem „pod rukami druhých majitelů“ již vzestupně řešíme samotný další rozvoj firmy, jinou vizi stávajícího majitele versus zakládajícího majitele, nástup naprosto odlišné generace zaměstnanců, průmyslovou revoluci, nutnost exportu, transformaci změny výroby, samotných výrobků atd. Toto všechno nám napovídá, že druhá generace to bude mít ještě mnohem těžší než ta zakládající. Zhruba 30 % firem ještě doposud není předáno, z toho 20 % majitelů zatím netuší, co s firmou.

V rámci svých služeb poskytujete i personální poradenství. Momentálně se v českých médiích i mezi podnikateli jako největší problém tuzemských firem skloňuje nedostatek kvalitních a hlavně kvalifikovaných zaměstnanců. Jak to vidíte v NSG Morison? Je to opravdu takový problém? Jak se s ním vypořádat?

Sehnat do firmy kvalitního a kvalifikovaného pracovníka je v České republice dnes téměř nadlidský výkon napříč celým trhem. Dnes se s tím rekordně potýká již přes 80 % firem. Ekonomice se daří a firmy mají možnost se více rozvíjet, investoři mají chuť u nás investovat, ale nemají koho zaměstnat. Je to začarovaný kruh. Získat kvalifikované pracovníky je těžší než dřív i z toho důvodu, že motivací k práci už nejsou pro mladou generaci pouze peníze, ale také pracovní prostředí a firemní kultura. Pro generaci „Y“ už nejsou peníze hodnotou, ale prostředkem k dosažení svých cílů. Nechtějí jen pracovat, chtějí mít balanci s volným časem. Proto vidíme, že například pracovní inzeráty a samotný nábor budou mnohem více zaměřeny na nefinanční motivační prvky. Na nábor dobrých pracovníků má také velký dopad odvaha nebát se ve firmě inovovat.  Výhodu má ten, kdo se nebojí inovovat, inovovat a zase inovovat. Inovace, automatizace, digitalizace a nové technologie se časem musí dotknout minimálně poloviny firem, což zásadně ovlivní manuálně pracující, kteří budou mít daleko komplexnější rozsah ve vývoji produktu. Populace stárne a tento trend nedostatku lidí bude konstantní. Touto inovací se zvýší nejenom produktivita, ale i samotná hodnota lidské práce.  Dojde ke změně poptávky po pracovnících s vyšší kvalifikací, například v oblasti informační technologie a automatizací ve výrobě. Určitě se změní struktura zaměstnanosti. V horizontu několika let vzniknou nové profese, jak ve výrobě, tak ve službách.

Jste partnerem projektu Ocenění českých lídrů. Dá se na první pohled mezi firmami poznat potenciál stát se lídrem? Mají čeští lídři něco společného?

Každá česká firma už jen tím faktem že existuje, má velký význam a ocenění patří bezesporu každému. Vizi lídra má však ta firma, která se nebojí nových věcí a také, když se nezalekne neúspěchu. Zásadní krok vyplynul z krize v letech 2008 až 2014, která mnohé menší české firmy zasáhl. Tržby poklesly o více než 40 % a propouštění zaměstnanců bylo mnohde až poloviční. Důležitým krokem bylo rozhodnutí přeorientace se z levnějšího na střední a vyšší segment, důraz na design a snahu proniknout na další trhy, nyní i vzdálenější trhy jako je například Amerika. Kvalita výrobků sama o sobě již nestačí. Technická stránka, design, inovace atd. jsou to nejdůležitější, co dnes firmy dělá „lídry“.

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020