Loading...

MLÝNY J. VOŽENÍLEK: Mlynáře si musíme vychovávat sami

17.09.2018

Na trhu se společnost Mlýny J. Voženílek s.r.o. prosazuje především stabilně vysokou kvalitou mouky bez chemických úprav a zlepšovadel. Rozhodně však ne cenou. Je to cesta složitější, ale má smysl, říká výkonný jednatel společnosti Jaroslav Horák.

Představte nám společnost. Jaká je její historie?

Firma Mlýny J. Voženílek, spol. s r.o., Předměřice nad Labem s více než stoletou tradicí patří mezi největší výrobce mlýnských produktů v České republice. Na moderním zařízení v mlýnech Automat a Budín se denně zpracovává 300 tun kvalitní potravinářské pšenice a žita. Kvalita výrobků je zaručena i využíváním vlastního obilného sila s kapacitou 18 000 t. Sortiment finálních výrobků tvoří všechny druhy pšeničných a žitných mouk, krmiva a v neposlední řadě obchodní zboží – mlýnský doplňkový sortiment jako vločky, kroupy a zlepšující přípravky pro pekaře a cukráře. Předměřická mouka je zásadně nebělená s přirozenou barvou a typickou vůní. Majitelé společnosti kladou velký důraz na to, aby se zachoval klasický a mnoho let osvědčený výrobní postup bez finální úpravy. Jak jsem již řekl, mlýny v Předměřicích nad Labem mají svoji více než stoletou historii. Již v roce 1890 zakladatel firmy Josef Voženílek ve svých 24 letech nejprve zakoupil mlýn Budín a o tři roky později starý dřevěný mlýn, vedle kterého vybudoval zcela nový moderní objekt – mlýn Automat. Nejprve sám s chotí Františkou, později se syny Josefem, Františkem a Janem modernizoval mlýnské provozy tak, že předměřické mlýny byly vždy na vysoké úrovni a Voženílkova mouka byla známá a vyhledávaná v širokém okolí. Pan Josef Voženílek byl znám svou pílí a poctivostí. Pod jeho pevnou rukou se podařilo vybudovat mlýnský podnik, který patřil k největším v Čechách. Nejinak tomu bylo i po válce. S rokem 1948 přišlo znárodnění a s ním i pronásledování a perzekuce rodiny. V roce 1993 byly mlýny v restituci vráceny potomkům původních majitelů a ti založili firmu Mlýny J. Voženílek, spol. s r.o., kterou vedou za vydatné pomoci mlynářských odborníků. Obnovili tak slavnou tradici předměřických mlýnů a Voženílkovy mouky.

Jak se v současné době v Česku podniká ve vašem oboru?

Jedním slovem těžko, ale jsem přesvědčen, že všechny problémy, které jsme řešili nebo řešíme naši společnost posilují.  Zdokonaluje se tak dál náš věčný tanec na hraně mezi dodavateli a odběrateli. Maximálně se snažíme nakupovat obilí od producentů v našem regionu a podporovat tím regionální politiku, podporu v tom však žádnou nemáme, ba naopak cenu pšenice určuje Evropa, a především Německo a tento státem neřízený diktát drtí často naše snahy. Z druhé strany pak přichází soustavný tlak řetězců na dlouhodobou garanci nízké ceny. Proto naše Předměřická mouka nemůže být i přes přání našich zákazníků k dostání všude. Na to nám naše současná ekonomická síla nestačí. Na trhu se tak prosazujeme především stabilně vysokou kvalitou mouky bez chemických úprav a zlepšovadel a rozhodně ne cenou. V poslední době je ale viditelný všeobecný pozitivní posun zákazníka od ceny ke kvalitě potravin, a to nám dodává sílu a smysl pokračovat v nastolené cestě.

Řada firem se dnes potýká s nedostatkem pracovních sil. Pozoruje se tento trend i u Vás? Jak se s tímto problémem vypořádáváte?

Nedostatek pracovních sil je problém celostátní a postihuje všechny obory napříč naší společností. Snažíme se u nás dlouhodobě vytvářet takové pracovní podmínky a prostředí, které přirozenou cestou generují spokojené a loajální zaměstnance. Výškou platu a rozsahem benefitů velkým korporátním firmám rozhodně čelit nemůžeme.

Jsou nějaké pozice, s jejichž obsazením máte těžkosti?

Vzhledem k našemu oboru podnikání, který přináší lidem základní složku jejich potravy, bychom neměli mít problém s atraktivností našeho řemesla, ale opak je pravdou. Učební obor mlynář v porevoluční euforii dávno zanikl a nedaleká potravinářská střední škola v Pardubicích registruje jen minimální zájem o mlynářské studium. Toto je systémová chyba, protože školstvím produkovaní rekreologové a sociologové nás v dobách zlých určitě neuživí.  Mlynáře si prostě musíme vychovávat sami, abychom i nadále zajistili významnou přidanou hodnotu českému obilí v podobě mouky.

Co je pro úspěch ve Vaši branži klíčové?

Nebát se a nedat se, a svou činností produkovat kolem sebe spokojené lidi – zaměstnance, dodavatele a v neposlední řadě zákazníky na všech úrovních, ale to platí pro jakékoliv podnikání. My tím navíc naplňujeme odkaz našeho zakladatele Josefa Voženílka.

Stali jste se vítězem Ocenění Českých lídrů v Královéhradeckém kraji. Co pro Vás tento úspěch znamená?

Především je to potvrzení správně zvolené cesty pro naše podnikání vyrábět čistě přírodní kvalitní produkt a současně povzbuzení do dalších aktivit v budoucnu. Budeme rádi, když toto ocenění pomůže rozšířit v Čechách tu správnou firemní kulturu plnou úcty a slušnosti. Závěrem jenom neskromné přání dožít se toho, aby obchodní sítě ocenily kvalitu před nízkou cenou.

Další články

Partneři

Logo - A-giga
Logo - Alukov
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - Enbra
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - handy corp.
Logo - IXPERTA
Logo - JŠK advokátní kancelář
Logo - JVS Service
Logo - Logio s.r.o.
Logo - Microsoft
Logo - nsg morison
Logo - REHABILITAČNÍ CENTRUM ČELADNÁ
Logo - Swiss Life Select
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - STAVEBNÍ FIRMA PLUS
Logo - Hydraulics
Logo - J 4
Logo - Carollinum
Logo - Inca Collagen

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - Foodway Catering
Logo - IDC - FOOD
Logo - Japonská rýže
Logo - MY JAPAN
Logo - Smart Walls

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - Brands&Stories
Logo - BusinessInfo.cz
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - Trade
Výsledky 2020